RECENSIE: EUT - Party Time

EUT
2021-05-04 De Amsterdamse band EUT (vernoemd naar een door hen zelf bedacht scheldwoord) kan niet wachten totdat deze de wereld kan veroveren met hun frisse, jaren negentig klinkende indiepop. Waarom zou je anders in deze tijd een album uitbrengen met de titel Party Time? Waar hun debuut Fool For The Vibes [2018] ophield, gaan Megan de Klerk (zang), Tessa Raadman (gitaar), Emiel de Nennie (gitaar), David Hoogerheide (bas/toetsen) en Jim Geurts (drums) haast onverstoorbaar verder. Waarom zou je ook de formule aanpassen, als die goed genoeg is om de show van Beck te openen?

De eerste drie nummers klinken veelbelovend: ’What Gives You The Kicks’ brengt ons terug naar de tijd toen The Cardigans de muziekwereld aan hun voeten had liggen. Met ‘Had Too Much’ wordt één van de terugkerende thema’s - die van onbeantwoorde liefde, of beter: lust - verwoord. En na dit zoveelste drankfestijn (“I don’t think we can be friends, I’ve had too much, I’m drinking again…”), komt de band met ‘Cool’op één van de hoogtepunten van het album. Het nummer zit goed in elkaar en door subtiel gebruik te maken van achtergrondzang komt het letterlijk onderkoeld over. Hier weet De Klerk enigszins wanhopig te klinken “But if it’s me and not anybody else, let’s give it a shot I think it would be hot.”

Met ‘Stuck’ probeert EUT wat eigenzinniger en donkerder te klinken en breekt het de trend van de eerdere nummers. Het terugkerende ”Teach me how to fuck/fuck up my mind” werkt een eerste keer prima, maar krijgt iets te veel nadruk waardoor het snel irriteert. De hierop volgende nummers ‘Interlude’ en ‘The Buggs, Pt II’ klinken eerder als werkstukken voor het conservatorium en weten de vrolijkheid, die eerder overheerste, bijna op te heffen.

Gelukkig wordt met ‘Killer Bee’ de draad weer opgepakt en ook al is het niet het beste nummer op het album, het zorgt er wel voor dat je blijft luisteren. Dat is maar goed ook, want met de laatste twee nummers overtreft de band de eerder gewekte verwachtingen. ‘It’s Love (But It’s Not Mine)‘ is het ultieme feestnummer. De openingszin “I dropped the bomb, cause I wanna steel/ You away from her, to be with me” zal menig festivaltent doen opleven. Wat een heerlijk nummer! Het ingetogen en uitgesponnen ‘Bubble Baby’ rondt het album prachtig af, waarbij de band ook nog eens een heel ander geluid laat horen. Hopelijk gaan zij deze muzikale kant op een volgend album verder verkennen.

Dit is een album voor liefhebbers van indiepop, aangevoerd door sterke vrouwen zoals Nina Persson, Shirley Manson en Gwen Stefani. Het is misschien niet het partijtje waar iedereen op zit te wachten, maar er staan voldoende hitgevoelige nummers op om elk vuurtje te ontsteken. Waar is dat feestje….?
Recensent:Hendrik Goos Artiest:EUT Label:V2 Records
Cover The Rumjacks - Hestia

The Rumjacks - HestiaWie The Rumjacks enkel kent van de viral hit ‘An Irish Pub Song’, zal zich...