RECENSIE: Mabel Flores - Meraki

Flores
2021-09-27 Met haar enthousiasme, prettige stemgeluid en prachtige glimlach heeft zangeres Mabel Flores sterke troeven in huis om haar publiek in te pakken. Dat de Catalaanse singer-songwriter daarnaast ook nog iets te melden heeft met haar zelfgeschreven liedjes en dat zij zich daarbij laat begeleiden door vakkundige muzikanten die alles weten van cumbia, merengue, calypso, salsa en rumba, maakt haar als muzikante nog interessant ook.

Op het dit jaar verschenen Meraki worden al die vrolijke stijlen en geluiden, ook wel samengevat als mestizo, in een modern jasje gestoken en bezorgt Flores de luisteraar de nodige zonneschijn in een sobere tijd. Het is de opvolger van het in 2018 verschenen Entre Mujeres waarmee de muzikante en haar bandleden veel uitnodigingen binnen haalden om festivals en allerlei fijne buitenpodia op te leuken met pakkende muziek en een zeer energieke show. De muzikale basis bestaat voornamelijk uit gitaren en diverse percussie-instrumenten of elektronica maar wordt soms aangevuld met een trompet, sax, trombone of accordeon. Daarnaast wordt Flores bijgestaan door enkele zangeressen die op de achtergrond voor de vocale ondersteuning zorgen. De tien tracks op Meraki, we rekenen voor het gemak de proloog waarmee wordt geopend en de afsluitende epiloog even niet mee, variëren van uitbundig dansbaar tot ingetogen indringend en van elektronisch tot akoestisch. Opvallend daarbij is dat Flores in de diverse falsetten met groot gemak uit de voeten kan. Qua thematiek wordt eveneens breed uitgewaaierd. De rol van een jonge vrouw in deze tijd en het verwachtingspatroon dat daarbij komt kijken zijn onderwerpen waar Flores duidelijk over nadenkt. Daarnaast heeft ook in het leven van deze zangeres de liefde een keerzijde en natuurlijk is de muziek voor zoiets een prima uitlaatklep. Ook de problemen van de vluchtelingen die via de Middellandse Zee een betere toekomst hopen te vinden houden haar bezig.
Gelukkig is er ook ruimte voor ontspanning en een luchtige manier van uitleven, zoals in de vlotte ska van ‘Mi Amante Preferida’ en de vrolijke cumbia op de eerste single ‘Mujer Incendio’. Mocht het allemaal even niet zo lekker gaan dan is drie maal daags een Meraki- draaibeurt absoluut aan te bevelen.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Mabel Flores Label:Kasba Music
Cover Samba Toure - Binga

Samba Toure - Binga Samba Touré draagt de traditie van Ali Farka Touré. De Malinese blueszanger...