RECENSIE: Wasis Diop - De La Glace Dans La Gazelle

Wasis
2021-09-22 De Senegalese zanger Wasis Diop heeft al een uitgebreide discografie. Hij nam verschillende platen op waaro hij Senegalese folk mixt met folk en pop. Dit heeft Wasis Diop solo gedaan met de band West African Cosmos en in nauwe samenwerking met Marie-France Anglade. Bij het Westerse publiek is de kans het grootste dat ‘Everything Is Nevery Quite Enough’ van de film The Thomas Crown Affair bekend voor komt.

Inmiddels woont de muzikant al jaren in Parijs. Zijn laatste album De La Glace Dans La Gazelle is daar opgenomen. Op prachtige wijze combineert Wasis Diop hierop de invloeden van de Franse chansons met de Afrikaanse ritmes. Dat doet nog het meest denken aan de wijze waarop Leonard Cohen in zijn live uitvoeringen ook invloeden uit de hele wereld samen bracht.

Dat hoor je bijvoorbeeld terug op ‘Parler’. Half mompelend en mijmerend zingt Wasis over een ritme met klein zangerig gitaartje, maar ook vooral die kenmerkende Afrikaanse drums. Soms lijkt Wasis graag een uithaal te willen doen zoals landgenoot Youssou N’Dour, maar dat doet hij nergens. Het koortje voegt in die prachtige ingetogenheid een vleugje mysterie toe. Een hoogtepunt is ‘Yá Bon Diop’. Ook hier is de geest van Cohen aanwezig. Echter, Wassis Diop neemt meer de ruimte om op zijn gemak een compleet verhaal te vertellen. De instrumentatie helpt hem daarbij goed. Het is mooi hoe de koortjes er toch een liedje van maken dat zich snel in je hoofd nestelt. De La Glace Dans La Gazelle is geen traditionele Afrikaanse plaat. Wasis Diop presenteert zich vooral als een grenzeloze zanger van Chansons. Een Franse Leonard Cohen. Dat resultaat is heerlijk en maakt van De La Glace Dans La Gazelle een prachtplaat.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Wasis Diop Label:Pias
Flores

Mabel Flores - MerakiMet haar enthousiasme, prettige stemgeluid en prachtige glimlach heeft...