RECENSIE: Jozef van Wissem / Sqürl - Only Lovers Left Alive

Squrl
2021-08-17 De COVID-pandemie heeft, hoe gek dat ook mag klinken, iets positiefs teweeg gebracht. Doordat nieuwe albums nauwelijks gepromoot kunnen worden, brengen platenmaatschappijen met regelmaat platen uit hun verloren gewaande catalogus opnieuw uit. Daar zitten ook juweeltjes tussen die normaliter via specialistische winkels voor veel geld te koop worden aangeboden. De filmmuziek van Only Lovers Left Alive is daar een mooi voorbeeld van. Goed voor een Cannes Soundtrack Award in 2014 en gewild onder fans en verzamelaars, het album is nu eindelijk opnieuw verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen.

Je hoeft de film niet gezien te hebben om te kunnen genieten van de muziek, maar een beetje context helpt wel. Het verhaal gaat over twee vampiers die, hoewel ze eeuwenoude geliefden zijn, ver weg van elkaar wonen. In Tanger woont boekenwurm Eve en in Detroit woont rocker Adam, die naast bloed ook aparte instrumenten aangeleverd krijgt. Als Eve hoort dat Adam zo depressief is dat hij overweegt een einde te maken aan zijn leven, gaat zij naar hem toe. Helaas wordt dit opgemerkt door Ava, het zusje van Eve, die zorgt voor de verstorend factor. Jozef van Wissem/SQÜRL bereiden met hun mengsel van respectievelijk luit en drone/noiserock de juiste soundtrack bij deze cultfilm.

Het album is thematisch verdeelt in de twee steden. In Detroit komen we al snel de harde zang van Madeline Follin (van de band Cults) tegen op ‘Funnel Of Love’, een cover van Wanda Jackson. Verder viert de feedback-gedreven rockklanken van SQÜRL hoogtij en heeft de tokkelende Van Wissem slechts een bijrol. Op ‘Sola Gratia Part 1’ hoor je ook een weifelend begin, waar de luit door het elektrische gitaargeweld naar de achtergrond wordt gedrukt. Detroit staat voor energie, hartstocht en chaos.

Dat is wel anders in Tanger, waar wanhoop en spanning overheersen. Al bij de eerste tonen van ‘Streets Of Tangiers’ wordt er een Afrikaanse mystieke sfeer neergezet, waarbij de luit door zware percussie wordt begeleidt. De huiveringwekkende zang van Zola Jesus op ‘In Templum Dei’ draagt alleen maar bij aan de gecreëerde spanning. ‘Sola Gratia Part 2’ klinkt trager dan het eerste deel; nu is het de band die de luit volgt. De weemoed klinkt door in de prachtige stem van Yasmine Hamdan, die met de elektronische ritmes in ‘Hal’, zorgen voor een verrassend gastoptreden. Het album sluit af in stijl met ‘Only Lovers Left Alive’ en ‘This Is Your Wilderness’, waar Jozef van Wissem met SQÜRL ons achterlaat met maar één gedachte: gaat het nog goedkomen met onze hoofdrolspelers?

Dit album is een feestje voor de filmmaker Jim Jarmusch, die met zijn New Yorkse vrienden Carter Logan en Shane Stoneback de band SQÜRL vormt. Met de Nederlandse luitspeler Van Wissem zorgt hij voor een tijdloos album, dat zijn film nog mooier maakt. Hadden we dit album zonder de desastreuze pandemie ooit nog terug kunnen krijgen? Niet te lang over nadenken – geniet er (opnieuw) van!
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Jozef van Wissem / Sqürl Label:Sacred Bones Records
Cover Masayoshi Fujita - Bird Ambience

Masayoshi Fujita - Bird Ambience Masayoshi Fujita is een Japanse vibrafonist, percussionist en componist die...

Cover Reigning Sound - A Little More Time With Reigning Sound

Reigning Sound - A Little More Time With Reigning Sound Greg Cartwright slingert maar weer eens een nieuw plaat van zijn geesteskind...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT