RECENSIE: Stubborn Heart - Made Of Static

Stubborn
2021-07-29 Opgestaan is plaatsje vergaan, is het eerste wat er in je opkomt als je het tweede album van Stubborn Heart beluistert. Nadat zij in 2012 na het uitbrengen van hun gelijknamige debuut niets meer van zich lieten horen, heeft Sohn kans gezien om de muzikale richting die zij uit hadden gestippeld, op te eisen. Het is dan aan het Londense duo Ben Fitzgerald en Luca Santucci om met de opvolger Made Of Static na negen jaar weer het muzikale stokje over te nemen. Gaat het hen na al die tijd wel lukken?

Niet alleen slagen zij met verve daarin, zij presteren het ook nog eens om de verdieping op te zoeken. Je hoort dat zij niet hebben stilgezeten. Fitzgerald heeft verschillende artiesten geproduceerd (waaronder Long Time Coming). Santucci heeft met zijn falsetto-stem bijgedragen aan projecten van verschillende artiesten (Edwyn Collins, Soulwax). Zijn jarenlange samenwerking met Leila Arab, die we gerust een elektronica innovator mogen noemen voor haar werk met Björk, werpt hier zijn vruchten af. Zij heeft het album niet alleen mede geproduceerd, maar heeft ook de programming voor haar rekening genomen.

Hun gezamenlijke ervaring zorgt ervoor dat het album perfect in balans is. De luisteraar wordt eerst getrakteerd op dansbare nummers. ‘Proves To Be’ met de zware bas, die heel kort overgaat in drone; ‘Against The Tide’ met een elektronisch intermezzo waar iedere club-DJ blij van wordt en het groots aangepakte ‘Everything Matters’ waar de bas wordt afgewisseld met synthetische koeienbellen zijn de beste voorbeelden hiervan. Daarnaast krijgt Santucci ook volop de ruimte om zijn verhalen te bezingen. Met het prachtige ‘Mum’s The World’ waarbij de voorgeprogrammeerde ritmes knap in elkaar overgaan, laat hij deze samenvloeien met zijn teksten. Op de eigentijdse ballade ‘Oh Stephanie’ eist hij alle aandacht op als hij een vriendin waarschuwt voor de gevaren van haar leefstijl (“The life that you are living cannot be done/… Every night takes it toll” ). Op ‘Points Of View’ en ‘Drop The Ball’ neemt hij een stapje terug en gunt hij de muzikant Fitzgerald de voorgrond.

Made of Static laat horen dat ervaring telt. Het is een veelzijdig album, waarbij elke luisterbeurt weer iets nieuws laat horen. Zou zomaar eens zo’n plaat kunnen worden die pas over een aantal jaren ‘ontdekt’ wordt. Stubborn Heart heeft hun plaats weer opgeëist – Sohn is aan zet.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Stubborn Heart Label:One Little Independent Records
Cover Sarah neufeld - Detritus

Sarah neufeld - DetritusAls je aan Sarah Neufeld vraagt wat zij verstaat onder Detritus , de titel...