RECENSIE: STUGG - Verdraaid

Stugg
2021-09-28 Vier vrienden, in het najaar van 2018 gestart met een muzikale reis en het naleven van een lang gekoesterde wens, namelijk een eerste album met zelfgeschreven nummers opnemen, uitbrengen en het vervolgens meenemen naar alle mogelijke club- en festivalpodia. Dat is heel kort samengevat de missie van STUGG, een Nederlandstalige rockband uit het zuiden van het land die dit jaar hun eersteling Verdraaid heeft uitgebracht. Zoals ze zelf zeggen: “pretentieloos maar niet foutloos”, zonder toeters en bellen maar recht uit het hart. Begin maart van het vorige jaar was het Noord-Brabantse Bakel de plaats waar STUGG, samen met enkele andere bands, het publiek een zeer memorabele dag bezorgden. Het was niet alleen de presentatie van de band voor een publiek maar het was tevens het laatste optreden voor de lockdown, een moment dat iedereen zich ongetwijfeld nog lang zal blijven herinneren.
Het geluid van STUGG bevat diverse stevige elementen zoals punk, rock en hier en daar zelfs een vleugje metal, waarmee verschillende doelgroepen bediend kunnen worden. Met maatschappijkritische teksten die van ”misselijkmakende crashdiëten of natte scheten” in ‘Supervreten’ uitwaaieren naar “een levenslang probleem in een averechts systeem” over TBS in ‘Abces’, tot ouderwets hartstochtelijke romantiek in ‘Jij’ of een ode aan nieuw leven in ‘In Zijn Naam’, waarin de liefde en onschuld van een kind wordt bezongen. Het zijn zomaar enkele thema’s die je op Verdraaid tegen kunt komen. Met ‘Bitt’re Smart’ dat soepel overloopt in ‘Wild Geraas’, waarin de discussie over Zwarte Pieten en het Sinterklaasfeest wordt aangewakkerd, nemen de mannen een duidelijke stelling in die niet bij iedereen in de smaak zal vallen. Storend is dit echter niet, het is bovendien een goed recht om in Nederland je mening te verkondigen. Het vormt tevens een bruggetje naar ‘Ons Land’, waarin de democratie en de rechtspraak worden besproken. Serieuze zaken die op een nogal directe wijze worden verwoord. De ongecompliceerde muzikale begeleiding geeft het geheel een ietwat luchtiger karakter en dat maakt dat STUGG nergens te zwaar of pretentieus klinkt en daarom ook prettig is om naar te luisteren.

Het plan om de wereld te veroveren is er nog steeds, gewoon een kwestie van geduld en even afwachten, maar vervolgens wel weer STUGG doorgaan.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:STUGG Label:Eigen Beheer
Cover Lambchop - Showtunes