RECENSIE: Ashe - Ashlyn

Ashe
2021-08-05 Moet je musical-muziek eigenlijk wel benaderen als pop? Die vraag komt op als je het debuutalbum Ashlyn van Ashe gaat recenseren. De 28-jarige wordt gelanceerd als singer-songwriter, onder de hoede van Finneas O’Connell, de broer van Billie Eilish. Met zijn doorbraak als songwriter en producer (8 Grammy’s!?) van het album van zijn zus, heeft hij bij uitstek de papieren om de donkerblonde Ashlyn Rae Willson om te toveren tot het platinablonde popidool Ashe.

Ashe brak in 2020 door bij het grote publiek – in aantal, niet in leeftijd – met ‘Moral Of The Story’. Op dat succes wordt nog even meegelift, want het staat in twee versies op dit album. Thematisch paste dit nummer perfect op de soundtrack van de en-ze-leefden-nog-lang-en-gelukkig high-school Netflix film To All the Boys: P.S. I Still Love You. Je kunt wel eens verliefd worden op de verkeerde, maar daar wordt je uiteindelijk beter van. Van dat niveau dus. Finneas, zelf acteur geweest in de musical-serie Glee en dus geen onbekende met het genre, wist daar wel raad mee.

En dus opent het album met een duet tussen die twee, waarin ze met veel gevoel voor drama zingen dat ze zo blij zijn dat ze elkaar hebben leren kennen, ook al zou Californië onder een vloedgolf verdwijnen. Hoe langer het nummer duurt, hoe meer je naar al dat onheil gaat verlangen. Hun stemmen hebben geen natuurlijke chemie. De combinatie met Niall Horan op ‘Moral Of The Story’ is wat dat betreft een veel gelukkigere. Finneas heeft namelijk moeite om het hogere register van Ashe te volgen. De video is hevig geïnspireerd door de sleutelscène van de musicalfilm La La Land, om het netjes te zeggen. Het album vervolgt met een mix van onbezorgde deuntjes en mierzoete melancholische ballads, maar nooit zonder een theatrale uitspatting. Er is ook goed geluisterd naar klassiekers als The Beatles zoals je kunt horen in ‘Me Without You’.

Om van Ashlyn te kunnen genieten, moet je dus wel een liefhebber zijn van musical óf helemaal gek zijn van vrouwen die met een meisjesstem zingen. Als dat het geval is, heel veel plezier ermee. Wordt je daarentegen een beetje melig als mensen bij een tamelijk zwaar onderwerp als de overdosis van je broer of je eigen scheiding met vrolijke stem gaan zingen – of, erger nog; gaan dansen – dan kun je deze beter aan je voorbij laten gaan. Voor het beoogde publiek zal Ashe zeker niet teleurstellen.
Recensent:Dave Stam Artiest:Ashe Label:Mom+Pop
Cover Mummy's A Tree - New Song

Mummy's A Tree - New Song Mummy’s A Tree , is een band uit Nijmegen die inmiddels al vijfentwintig...