RECENSIE: FireForce - Rage Of War

FireForce
2021-08-03 Geen genre inmiddels zo uitgekauwd als powermetal. De hoeveelheid albums die in dit genre uitkomen zijn werkelijk ontelbaar en er zijn er maar heel weinig die er boven uit springen. Altijd weer zijn de bands geïnspireerd geraakt door bekende orkestjes als Hammerfall, Blind Guardian, Dragonforce en natuurlijk Manowar. Het zijn onuitputtelijke inspiratiebronnen en ook de teksten, die altijd wel ergens over stoere masculiene onderwerpen gaan, hebben vaak veel gemeen.

Het Belgische Fireforce heeft ook flink geluisterd naar de bekende namen en haalt haar tekstuele inspiratie uit de oorlog. Wat dat betreft heeft de band wel wat gemeen met Iced Earth. Ook haar vierde langspeler Rage Of War laat dan ook geen verrassing meer horen of het moet zijn dat zanger Filip Lemmens is ingewisseld door Matt Asselberghs. Voor de muziek maakt het allemaal niet veel uit, al moet gezegd dat Asselberghs gezegend is met een prima stem. Hij heeft een vrij laag geluid, al laat hij zo hier en daar wel de nodige hoge uithalen horen en lijkt daardoor soms wel wat op Rob Halford. Het zorgt er voor dat Rage Of War het sterkste Fireforce album tot nu toe is. Rage Of War is namelijk nooit te zoetsappig of te vrolijk. Wel vliegen de powermetalclichés je ook nu weer aan alle kanten om de oren.

Waar je bij dit soort albums altijd weer bang voor bent, gebeurt natuurlijk ook weer; halverwege voelt de band zich namelijk geroepen om de verplichte powerballad op te voeren. In dit geval volgt na vijf stevige metaltracks ‘Forever In Time’, dat dan gelukkig halverwege nog wel door evolueert naar een iets steviger track en dat hier zelfs de teentjes niet van gaan krommen spreekt in het voordeel van Fireforce. Voor het overige heeft bandleider/ oprichter/ gitarist Erwin Suetens elf krachtige, soms wat snellere, soms wat slepender songs opgenomen die goed te verteren zijn en door zijn gitaarwerk goed uit de verf komen. Maar het lekkerste nummer is ‘108-118’, dat mede door de snelheid in ieder geval het meeste opvalt.

Rage Of war is precies zoals je verwacht van een powermetalalbum. Fireforce omzeilt echter glansrijk alle zoetsappigheid en vrolijkheid door een oerdegelijk en stoer album op te nemen, die de liefhebbers van het genre blind kunnen aanschaffen.
Recensent:Jan Didden Artiest:FireForce Label:Suburban
Cover Subterranean Masquerade - Mountain Fever

Subterranean Masquerade - Mountain FeverVeel metalbands vinden we niet in Israël, maar wat er vandaan komt heeft...