RECENSIE: Metalwings - A Whole New Land

Metalwings
2021-11-04 Ongeveer tweeëneenhalf jaar geleden hoorden we voor het eerst van Metalwings. Het debuut For All Beyond was helemaal niet onaardig, al moet je tegenwoordig van hele goede huize komen wil je in het symfonische metalwereldje nog boven het maaiveld uitkomen. Dus uiteindelijk ging ook deze release onopvallend aan ons voorbij, maar het Bulgaarse vijftal laat zich echter niet uit het veld slaan en komt met een opvolger.

Dat het bijna zeventig minuten durende A Whole New Land ook nu weer in eigen beheer uitgebracht is zal niet helpen om echt voet aan de grond te krijgen in dit deel van Europa, maar het album is het zeer zeker waard om te beluisteren. Muziek uit Bulgarije roept misschien associaties op met cheesy songfestivalacts, maar vergeet dat en geef Metalwings haar verdiende kans.

Allereerst is daar die fantastische stem van Stela Atanasova die niet klinkt als een overspannen ‘duizend noten per minuut uitpoepende’ operadiva, maar iemand die veel rust brengt met haar stem die zeker wat opera-uithalen kent, maar die ook soms wat de popkant opzoekt. In dat opzicht doet zij qua geluid en techniek wel wat denken aan Sarah Brightman. Het maakt dat ook nu het lange album prima uit te zitten valt. Ook al omdat de balans tussen zacht en hard in de vaak vrij lange composities uitermate goed is. Het heeft er ongetwijfeld mee te maken dat Jens Bogren verantwoordelijk is voor de mix en mastering. Platen waar de Zweedse producer zich mee heeft bemoeid klinken eigenlijk altijd goed. Het zorgt er ook voor dat de weelderige orkestraties mooi op zijn plek vallen. Als we daarnaast de composities vergelijken met het debuut dan kunnen we constateren dat Metalwings met sprongen vooruit is gegaan.

Het heeft wat tijd nodig met epische stukken muziek, maar met de achtenhalve minuut klokkende, spannend georkestreerde, opener ‘A Whole New Land’ zit je gelijk goed in het album. De band gaat niet gelijk af met ‘van dik hout zaagt men planken’ metal, maar doseert heel goed de harde en zachte stukken. In het wat stevigere ‘Monster In The Mirror’ horen we zowaar nog een gruntende meneer langskomen.

Bij dit soort muziek ontkom je nooit aan vergelijkingen en zo doen de coupletten van ‘Silence’ bijvoorbeeld wel iets denken aan het rustige ‘Slow, Love, Slow´ van Nightwish. Al laat de rest van de track horen dat we hier wel spreken over een metalband. Dat is dan ook de kracht van de band; het wordt nergens zoetsappig, waarbij zelfs een folky ballad als ‘Still Believe In Us’ buiten de geijkte clichés valt, en dat is knap. Ook nu weer laat Metalwings iets van haar afkomst horen middels een track met Bulgaarse tekst als afsluiter.

A Whole New Land laat horen dat Metalwings met zevenmijlslaarzen vooruit is gegaan. Het fantastische warme organische geluid, de prima composities, een zangeres en band in topvorm, het zijn de juiste ingrediënten voor een topplaat. Liefhebbers van bands als Nightwish, Epica en Within Temptation hebben er weer een favoriet bij. Het wordt tijd dat deze band door een van de grote metallabels wordt getekend. Bulgaria: douze points.
Recensent:Jan Didden Artiest:Metalwings Label:Eigen Beheer
Cover La Nausée - Battering Ram

La Nausée - Battering RamEen stormram, het is inderdaad de juiste omschrijving van de muziek op de...