RECENSIE: 50 Foot Wave - Black Pearl

50 Foot Wave
2022-06-17 Kristin Hersh heeft haar fifteen minutes of fame al gehad in de periode van pakweg eind jaren tachtig tot begin jaren negentig, toen zij met haar stiefzusje Tanya Donelly (The Breeders, Belly) deel uitmaakte van haar band Throwing Muses. De indierock en -pop die Throwing Muses maakte floreerde prima in de rijke muzikale voedingsbodem uit het tijdperk waarin grunge, indierock en riotgrrrls! de dienst uitmaakten.

Sinds 2003 bestiert Kristin Hersh 50 Foot Wave met oud bandmaatje Bernard Georges (basgitaar, ex-Throwing Muses) en drummer Rob Ahlers. Hersh neemt de zang en gitaar voor haar rekening. Black Pearl heet het nieuwe album van 50 Foot Wave.

Met 50 Foot Wave trekt Hersh wat feller van leer dan met haar band van weleer. Openingstrack is een veelbelovend begin van het album. Een doomy gitaarriff van Hersh, Bernard Georges die stevig aan zijn basgitaar plukt en de door de tijd gerijpte stem van Hersh die vocaal flink uithaalt: ”You are not a pacifist, you are not kneeling, you are the strangest stranger I’ve ever seen”.

‘Hog Child’ en ‘Fly Down South’ gaan in dezelfde stijl verder als de openingstrack: indierock met een punky randje. Het instrumentale ‘Black Pearl’ vormt een kort rustpuntje op de plaat. ‘Broken’ Sugar’ maakt een wat stuurloze indruk. Met ‘Blush’ en ‘Double Barrel’ pakt 50 Foot Wave de draad van het begin weer op.

Na iets meer dan een half uurtje zit Black Pearl er alweer op. Zonder op successen uit het verleden te teren, slaagt 50 Foot Wave er met haar modderige sound in je even stiekem terug te laten verlangen naar de hoogtijdagen van de grunge en gitaarrock. Bovendien toont Kristin Hersh met 50 Foot Wave aan dat ze nog bestaansrecht heeft, ook al heeft ze haar fifteen minutes of fame al lang geleden achter zich gelaten!
Recensent:Bart Slaats Artiest:50 Foot Wave Label:Fire Records
Cover Widowspeak - The Jacket

Widowspeak - The JacketHet loont vaak om te blijven luisteren. Zo ook met het zesde album van de...