RECENSIE: Michael Hurley - The Time Of The Foxgloves

Hurley
2023-04-28 Hij is al 81 jaar en brengt sinds 1964 albums uit. De Amerikaanse folkmuzikant Michael Hurley schreef zijn eerste liedjes vanaf zijn dertiende, maar nam nog even de tijd om zijn eerste volledige album op te nemen. Het bleek een kleine stap te zijn van zijn First Songs naar Last Sessions. Hurley’s composities werden namelijk opgenomen op dezelfde bandrecorder als waarmee de legendarische Lead Belly zijn allerlaatste liedjes had vastgelegd. Vanaf dat moment zou Hurley met grote regelmaat nieuw werk uitbrengen. De inspiratie hiervoor haalde hij werkelijk overal vandaan. De teksten hadden voornamelijk betrekking op de omgeving waar de muzikant zich zoal bevond en waar hij de nachten doorbracht. Pas veel later zouden teksten absurde trekjes vertonen. Het maakte van hem een absolute cult-held die graag tegen de stroom in bewoog en totaal niet bezig was met wat zijn publiek van hem verlangde. De echte erkenning kreeg hij pas op latere leeftijd, maar dan wel van de echte kenners waaronder veel collega-muzikanten. Van enige druk vanuit een platenmaatschappij heeft de muzikant zich nooit iets aangetrokken. Decennia lang volgde hij zijn eigen kompas.

Zo blijkt ook zijn meest recente wapenfeit The Time Of The Foxgloves, al een paar jaar geleden volledig te zijn afgerond, maar dus maanden later te zijn gedistribueerd. De uiterst ontspannen wijze waarop hij te werk gaat is in ieder liedje terug te vinden. Het heeft soms iets weg van een gezellig onderonsje bij het kampvuur wanneer hij in het allesbehalve zuiver gezongen duet ‘Jacob’s Ladder’ of ‘Little Blue River’ duelleert met een van de vier gastzangeresjes. De sfeer wordt zelfs nog wat losser wanneer er later op de avond ‘Beer, Ale And Wine’ wordt geschonken en er een bevriende muzikant aanschuift om het geheel met een jazzy klarinet op te vrolijken. Natuurlijk is er tijdens zo’n kampvuursessie ruimte voor een banjo of een viool en kan iedereen probleemloos inhaken tijdens een vertolking van ‘Alabama’, afkomstig van de Louvin Brothers, een zeer populair duo in de jaren vijftig en zestig, dat na een fataal auto-ongeluk waarbij één van de broers omkwam, ophield te bestaan. In het lieve voortkabbelende ‘Love Is The Closest Thing’ lijkt de tijd even stil te staan, terwijl Hurley in ‘Are You Here For The Festival’ juist weer heel erg actueel is met zijn aanklacht tegen de bezuinigingen in de festivalsector. Het is zo, aangevuld met de viool en banjo, een allesbehalve treurige aangelegenheid.

Het album The Time Of The Foxgloves van Michael Hurley toont aan dat het soms heel prettig is om de dingen te laten zoals ze zijn. De liefhebbers van traditionele folk, ambachtelijke jazz en bluegrass kunnen deze zonder meer opnemen in de collectie want, zoals zijn muziek ooit al eens is omgeschreven: ”Just because the sun goes down every day , doesn’t make today’s sunset any less spectacular”.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Michael Hurley Label:No Quarter
Livre

Mário Pacheco - LivreDe uitspraak “Fado is mijn leven, muziek is mijn wereld” is hem op het lijf...