RECENSIE: Francesco Loccisano & Andrea Piccioni - Upgrade

Upgrade
2023-11-13 Sinds enige tijd lijkt de interesse voor traditionele en authentieke muziek uit Italië enorm te zijn toegenomen. Interessant is vooral de hernieuwde belangstelling voor de oorsprong hiervan. In vrijwel iedere regio blijken zeer getalenteerde muzikanten bezig te zijn om zich volledig te storten op de geschiedenis van de muziek uit hun geboortestreek. Regelmatig wordt het resultaat van die studie vastgelegd en uitgebracht. Zo verscheen daar dit jaar het album Upgrade van het duo Francesco Loccisano & Andrea Piccioni, een tweetal dat zich ten doel heeft gesteld om de volksmuziek van Calabrië aan een groter publiek te presenteren. Piccioni is een gerespecteerde percussionist die vooral bekendheid verwierf als bespeler van de framedrum, ook wel raamtrommel genoemd. Loccisano is een klassiek geschoolde gitarist die voor dit album hoofdzakelijk de ‘chitarra battente’ bespeelt, een baroque-achtige gitaar met vijf dubbele snaren en een karakteristieke klankkast waarmee ritmische, tokkelklanken voortgebracht kunnen worden. Het instrument is veel gebruikt in de volksmuziek van de zuidelijke regio’s in Italië.

Bij de totstandkoming van dit unieke project bleek er een buitengewone synergy te ontstaan tussen de twee hoofdrolspelers en in de twaalf voornamelijk instrumentale muziekstukken is dan ook duidelijk te horen dat ze elkaar feilloos aanvoelen. Zo is daar het snel gespeelde ‘Tarantella Calabrese’ waarin zij het beste bij elkaar naar boven halen waarmee dus ook de albumtitel is verklaard. Het is een indrukwekkende combinatie van opwindende percussie en virtuoos gitaarspel die de luisteraar nogmaals krijgt voorgeschoteld in het eveneens behoorlijk rap gespeelde ‘Solstizio – Il Giorno’ waarin ze het kunststukje weten te overtreffen. Het navolgende ‘Antidotum – Tarantela’ is een vier minuten lang durend stuk, gemaakt om zonder al te veel bombast tot de kern te komen van deze akoestische folk variant. Loccisano & Piccioni zijn er bovendien in geslaagd om het heden en verleden op voortreffelijke wijze in elkaar te weven. Interessant op het album zijn de korte intermezzo’s die dit duidelijk maken. Het futuristische ‘Phase #2’ zou met het vliegensvlugge percussiewerk ondersteund door een strakke beat zelfs in een hiphop-omgeving niet misstaan.

Met het behoud van zoveel belangrijk muzikaal erfgoed is er met het uitbrengen van dit album niet alleen een bijzonder goed doel gediend, maar valt er bovendien een uitermate boeiende verzameling muziek te beluisteren. Genoeg reden dus om aandacht te besteden aan Upgrade.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Francesco Loccisano & Andrea... Label:Xango Music
4 Reel

4Reel - Days Flow ByDat de coronapandemie veel schade heeft aangericht mag duidelijk zijn. Toch...