RECENSIE: Hannah Jadagu - Aperture

Jadagu
2024-02-24 Oorspronkelijk uit Texas, maar tegenwoordig uit New York, komt Hannah Jadagu. De stijl is te omschrijven als indiepop, al is dat vaak wel heel erg een containerbegrip. In 2021 debuteerde ze met de EP What Is Going On?; een album dat - midden in de COVID-tijd - volledig is opgenomen op een iPhone. Live speelt ze echter met volledige band en nu is daar het album Aperture waarop de lijn van What Is Going On? wordt doorgetrokken, zij het iets minder lo-fi. Het is uitgebracht op het label Sub Pop Records, waar eerder onder andere Fleet Foxes, Band of Horses en Beach House te horen waren.

De eerste minuten zijn rustig en bevatten gitaren met veel galm en delay, waardoor er een dromerige sfeer gecreëerd wordt. Bij ‘What You Did’ wordt hier op een mooie manier mee gebroken door het gebruik van distortion op zowel drums als gitaar. Dit zorgt ervoor dat je als luisteraar toch even rechtop gaat zitten. De opbouw en breaks zorgen ervoor dat dit een prijsnummer is. ‘Lose’ bevat een gave video die volledig is opgebouwd uit screenshots van een bureaublad met afbeeldingen. Die hebben steeds een naam die overeenkomt met de tekst die op dat moment te horen is. Een zeer originele stijlfiguur die ook wordt toegepast in de film Searching. Op tracks als ‘Dreaming’ is er een vergelijking te horen met Cocteau Twins en dat is een grote verdienste. Het laatste gedeelte bevat weer wat meer synthesizers en op ‘Your Thoughts Are Ur Biggest Obstacle’ eindigt de plaat met de ietwat omineuze tekst: "If I shake I might scare my inner thoughts".

Aperture is een zeer geslaagde mix van herkenbaarheid en nieuwe elementen. De historie van het Sub Pop label is absoluut terug te horen, maar niet op een manier die afleidt of gemaakt voelt. De nummers zitten goed in elkaar en bevatten mooie kleine afslagen links en rechts, zonder uit de bocht van de algehele klank van het album te vliegen. Het feit dat er veel kleine dingen te horen zijn die nog niet helemaal op Aperture uitgewerkt worden, belooft veel moois voor de toekomst.
Recensent:Gijsbert Ambachtsheer Artiest:Hannah Jadagu Label:Subpop
Cover Spencer Cullum`s Coin Collection - Spencer Cullum`s Coin Collection 2

Spencer Cullum`s Coin Collection - Spencer Cullum`s Coin Collection 2Spencer Cullum, zanger/ gitarist heeft met zijn Spencer Cullum’s Coin...