RECENSIE: Claud - Supermodels

Claud
2023-12-09 Supermodels is het tweede studioalbum van de Amerikaanse popzangeres Claud. Een plaat die gaat over alles wat je mee maakt als opgroeiende twintiger. De campus, geliefden met tekortkomingen, het toeren als artiest en trauma’s over vermoeiende relaties. Het album werd voorafgegaan door de eerste single ‘Every Fucking Time’.

Met ‘Crumbs’ is de start twijfelend. Welke kant gaat de plaat op? In het heerlijke, dynamische’ Dirt’ weet je dat we te maken hebben met indierock met een lekkere pop bite. ‘A Good Thing’ bevestigt dit nogmaals. Een lekker jachtig snel nummer met gitaren en een bewerkte popstem die er overheen vliegt. Maar wil je echt een goede indruk van wat Claud te bieden heeft? Dan is ‘Wet’ het nummer om te beluisteren. Jagende synths, lekkere, donkere bas, opgewekte drums en dreamy vocalen. ‘Glass wall’ is weer meer indy met overstuurde gitaren. Het light gitaarwerk in ‘All Over’ doet denken aan de New Order sound uit de jaren ‘80.

Al met al is Supermodels een lekker plaatje met prettig in het gehoor liggende nummers die direct bij je aanslaan. Bij tien van de dertien nummers denk je; nu al weer afgelopen? Het nummer had wel wat langer gemogen want het klinkt zo lekker. Claud is een commerciële light versie van de Smashing Pumpkins. Afsluiter ‘Screwdriver’ is hierdoor een rustpuntje met een heerlijke afdronk. Claud zingt: “can’t draw a line so i put wodka in my oranje juice”. Ja, laten we nog een wodka jus nemen en deze plaat nog eens opzetten, het smaakt naar meer en luistert zo lekker weg.
Recensent:René Obdeijn Artiest:Claud Label:Saddest Factory Records
Cover Mitski - The Land Is Inhospitable And So Are We

Mitski - The Land Is Inhospitable And So Are We Mitski (Miyawaki), de Japans-Amerikaanse singer-songwriter, heeft een...