RECENSIE: Augustus Muller - Cellulosed Bodies

Augustus
2023-12-17 De 32-jarige August Muller, lid van het electroduo Boy Harsher die sinds 2013 aan de weg timmer, is afkomstig uit Northampton, Massachusetts USA. Met Boy Harsher werd met 'Pain' al een hit gescoord, wat een cultstatus opleverde. Het vorige werk van Muller bestond uit muziek bij films. De USA heeft een financieel aantrekkelijke markt als je voor commerciële grote films de score mag doen. Dit is inmiddels zijn derde filmproject dat nog in de art house cinema scene plaatsvindt. Maar de belangrijkste vraag voor dit nieuwe werk van Muller is hoe de uitwerking van filmmuziek is zonder kennis of ondersteuning van de film?

De muziek die we aantreffen op Cellulosed Bodies is glad, vloeiend en donker te noemen. August miller biedt op het album filmmuziek voor maar liefst twee art films aan. Crash en Automation. Crash biedt elektronische muziek met een donkere sfeer en synthesizers. Instrumentale nummers die prima op zichzelf kunnen staan. Zonder de film gezien te hebben moet het een donkere film met spannende momenten in eenzame gebieden zijn. Voor ‘Perverse Technologie’ kunnen ze nog wel een claim van Kraftwerk verwachten, want het treinthema (ritme) van 'Trans Europe Express' klinkt heel bepalend in het mooiste nummer van de plaat. Op dit onderliggende thema worden zware bas synths gespeeld. ‘Body As Machine’ doet denken aan Harold Faltermeyer met 'Axel F'. Ook hier worden zware beats en synthklanktapijten toegevoegd. Een prima nummer waar je spanning voelt die snel tot een climax lijkt te komen. De beat en sound blijft pompend en dreigend zonder tot een explosie te komen.

Automation verschilt niet veel van Crash.
Het zijn zestien nummers in achtendertig minuten. Dat is een beetje veel om als prettige luisterervaring te ondergaan.
Er staan immers een aantal fraaie sfeervolle nummers op die meer kunnen bieden als ze wat langer duren en als de songs wat meer kop en staart hebben.

Als ondersteuning voor een film werkt de muziek prima, maar als afzonderlijke luisterervaring moet men eigenlijk nog even terug naar de tekentafel en dan kan er een fraaie instrumentale synthesizer/electronische plaat van gemaakt worden, waarbij de spanning per nummer langer wordt vastgehouden.

Deze twee soundtracks (industriële soundscapes) passen heel goed als muziek bij een Halloween avondje uit of in het spookslot van de Efteling. Als huiskamerplaat weten alleen
‘Preserve Technology’, ‘Body As Machine’ en het afsluitende ‘Subdue Yourself’ te overtuigen. Dat zijn ook de nummers die het langst duren en waarin een spanningsopbouw zit. Cellulosed Bodies is daardoor uitermate geschikt als filmmuziek, maar minder geschikt als huiskamerplaat zonder spannende beelden.
Recensent:René Obdeijn Artiest:Augustus Muller Label:Nude Club
Cover Deeper - Carefull

Deeper - Careful!Sommige bands worden sterker als zij zichzelf opnieuw uitvinden. De band...