RECENSIE: Microwolf - Changelings

Microwolf
2024-04-03 Dat het aantal luisteraars per maand op Spotify geen maatstaf is voor kwaliteit, bewijst Microwolf. Het project dat Benjamin van Vliet in 2012 begon als uitlaat voor zijn wat meer radicale muziekideeën, wordt door slechts negentwintig maandelijkse luisteraars gevonden. Zij weten inmiddels dat het intieme Changelings een klein meesterwerk is. We mogen blij zijn met het Tiny Room Records label dat zijn vierde werk uitbrengt. Na You Are The Everything [2013], You Better Go Now [2015] en My Cauliflower Ears [2020] is het de conclusie van dit muzikale project. Dit jaar komt er nog een live-album, waarbij hij nummers van het afsluitende werk zowel solo (akoestisch) als met een band ten gehore brengt.

Als de band gelijk is aan die op het studioalbum, dan komt er een hoop Nederlands en Belgisch talent samen. Naast artiesten met wie hij al eerder samenwerkte, Arno Breuer (op Microplaza ) en Jarno van Es (op Jintro ), heeft hij drummer Floyd Atema (Sven Agaath, Lost Bear), toetsenist/zanger Joachim Badenhorst, zanger Harold Konickx, multi-instrumentalist Hansko Visser (Plan Kruutntoone) en Romke Burger op saxofoon en fluit erbij gehaald. Interessant genoeg hebben zij niet in een ruimte gespeeld: Van Vliet stuurde hen individueel zijn opnames toe, zodat zij spontaan en vrij hun bijdrage konden leveren. Hij smeedde deze stukken tot de finale composities; een proces dat doet denken aan hoe de laatste twee albums van Talk Talk, Spirit Of Eden [1988] en Laughing Stock [1991], ontstaan zijn.

Het album klinkt hierdoor wat losjes en ongehaast. Stiltes worden gebruikt om de muziek te vormen en de meeste nummers hebben een instrumentaal stukje dat je niet direct kan plaatsen. Het geeft een enigszins jazzy, folksy en experimentele sfeer, zoals je ook vindt op albums van Sparklehorse, Zita Swoon en Sufjan Stevens. Geen slecht gezelschap om je in te bevinden! Als je na meerdere beluisteringen van het centrale nummer ‘Papavers’ dit gevoel blijft houden, dan is elk vergelijk met hen hem gegund.

Maar dat is niet het enige mooie dat Microwolf te bieden heeft. De zenuwachtige, repeterende elektronische synthesizer loop, dat gevolgd wordt door de prachtige saxofoon, introduceert de mooie rustige zang op ‘Theme From Changelings’. Als het nummer afsluit met vrolijke babypraat is het de fluit en de aritmische drum op ‘Life That Wills’ dat zorgt voor enige verwarring. Dit wordt pas op de langzame jazz van ‘Burning Crops’ hersteld. Het percussie-gedreven ‘Odo’ital’ met de vreemde geluiden (orgel, melodica) brengt gek genoeg rust, zodat ‘Ballad Of A Changeling’ het album logisch afsluit.

Het geheel is opgedragen aan Mila en Lilia, zijn tweelingdochters, die ten tijde van het maken van het album geboren zijn. Als Van Vliet het vaderschap benaderd, zoals hij dat met zijn muziek doet, dan kunnen die jonge meiden een mooie toekomst tegemoet zien. Het moet iedere muziekliefhebber goed doen, dat we nog zoveel talent in de Benelux hebben.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Microwolf Label:Tiny Room Records
Josienne

Josienne Clarke - Onliness Josienne Clarke heeft zich vrijgevochten van de muziekindustrie en brengt...

Cover Niala Effen - Kolory Też Potrafią Śpiewać

Niala Effen - Kolory Też Potrafią Śpiewać Tussen 11 en 30 November 1989 vond de expositie “Les Couleurs Aussi Peuvent...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT