RECENSIE: Carlo Maver - Solenne

Maver
2025-04-12 Het verhaal van Carlo Maver is een verhaal dat zich het beste laat omschrijven als een muzikaal avontuur, waarvan niemand precies kan vertellen welke kant het uit gaat. Zelfs de Italiaanse bandoneon-speler zelf niet. Vanaf het moment dat hij het bespelen van dit traditionele harmonica-achtige instrument leerde van de Argentijn Dino Saluzzi, een absolute grootheid in de wereld van de bandoneon, is zijn carrière namelijk in een sneltreinvaart terecht gekomen en is het eindstation nog lang niet in zicht. Wat het spel van Carlo Maver zo bijzonder maakt is het feit dat hij hierin veel van zijn persoonlijke gemoedstoestand weet bloot te leggen. Hij communiceert als het ware via zijn instrument en dat is weer prettig wanneer je zoals op zijn laatst verschenen album Solenne voornamelijk instrumentale stukken laat horen. Hij heeft hierop negen van de twaalf stukken zelf gecomponeerd die binnen een paar dagen zijn opgenomen, waarbij hij is bijgestaan door een minimale en akoestische bezetting. De wijze waarop de bandoneon wordt bespeeld door Maver is dikwijls intens en ook fysiek wanneer je zelfs de klank van zijn vingerzettingen kunt waarnemen.

Maver laat zich hier niet alleen op de bandoneon horen. Hij blijkt namelijk ook op verschillende fluiten uit de voeten te kunnen. Naast een gewone fluit maakt hij gebruik van lager klinkende fluiten zoals de Andesfluit, ook wel Quena genoemd die een warm geruis en ademend geluid laat horen, en de basfluit met zijn mooie donkere klank die doorgaans een octaaf lager klinkt dan de meest gangbare variant. Trompettist Paolo Fresu pakt de hoofdrol in het prachtig opgebouwde en maar liefst zes minuten durende 'La Morte Non Esiste' waarin drama en melancholie bij elkaar samenkomen en waarin melodie, ritme en harmonie een sonisch landschap creëren.

Slechts een keer zijn er ook vocals waar te nemen in 'Back Then, We Also Had Been'. Het is de stem van de Iraanse Hesam Inanlou die toch wel voor een aangenaam gevarieerd geluid zorgt, aangezien er voor een optimale beleving van dit 'Solenne' toch wel zeer aandachtig geluisterd moet worden. Wie zich hiervoor echter openstelt, ontdekt de magie van de klanken die Maver uit zijn fascinerende instrument weet te toveren en daarmee tegelijkertijd een stukje van zijn ziel blootlegt.

Het is alsof elegantie, passie en spiritualiteit op een bijna religieuze wijze door Carlo Maver bij elkaar worden gebracht wanneer hij zijn bandoneon laat klinken.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Carlo Maver Label:Xango Music
Cover Mojo Man - Love & Revolution

Mojo Man - Love & RevolutionAl een tijdje waren ze er niet meer; Mojo Man , nadat in 2015 haar...

Cover Lorrèn - Sunkissed

Lorrèn - Sunkissed Sunkissed is in theorie een album om het warm van te krijgen. Het begint...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT