RECENSIE: James Blunt - All The Lost Souls

James Blunt -All the lost souls
2007-11-03Here we go again’. Dat is wel een goede omschrijving voor het gevoel dat je krijgt als je All The Lost Souls van James Blunt voor de zoveelste keer opzet. Niet dat het nou een bagger plaat is, maar lichtelijk deprimerend is het wel.

Zo’n mooi liedje als ‘You’re Beautiful’ hoef je op de nieuwe James Blunt niet te zoeken. Blijkbaar heeft de zanger met zijn aparte stemgeluid nogal wat te verwerken. Om te beginnen is daar een oude liefde uit ‘1973’. Maar alle liefdes waar hij over zingt, lijken gedoemd te mislukken. Luister bijvoorbeeld maar naar ‘Carry You Home’ en ‘Shine On’. Dan is James ook nog in gevecht met de wereld en zichzelf: ‘Why don’t you give me some love? / I’ve taken ship-load of drugs (...) Valium said to me / I’ll take you seriously / And we’ll come back as someone else / Who’s better than yourself’. Je zou denken dat zo’n album maken helpt bij het verwerkingsproces. Of dat je er in ieder geval wat van leert. Maar niet als je James Blunt heet: ‘Give me reason but don’t give me choice / ‘Cause i’ll make the same mistake again’.

Op muzikaal vlak is All The Lost Souls ook niet super spannend. Bij ‘I’ll Take Everything’ (jawel mister Blunt, ook jij bent gewoon sterfelijk) ging ik wel even rechtop zitten om wat beter te luisteren, want deze song begint redelijk veelbelovend. Helaas is de tekst dan weer een beetje morbide, maar wel met een beat. De manier waarop hij ‘I really want you to really want me, but I really don’t know if you can do that’ zingt, is geweldig maar de rest van het nummer vervalt weer in dat kwezelige gejammer: ‘And you’re listening to the sound of my breaking heart’. Bakje!

Ik moet Blunt wel pluspunten geven voor het feit dat hij al zijn nummers zelf schrijft (al dan niet in samenwerking met), maar ik hoop echt dat hij snel weer Liefde vindt. Dan is er tenminste nog een kans dat op zijn volgende album weer mooie en hartverwarmende nummers staan. Maar hé, als je in een diepe dip zit kun je samen met James en alle verloren zielen (en een grote reep chocola natuurlijk) heerlijk zwelgen in zelfmedelijden en het grote verdriet van de wereld.
Recensent:Yanne Fortes Artiest:James Blunt Label:Atlantic Records
REM - Live

R.E.M. - LiveIn 1991 brak R.E.M. door naar het grote publiek met het album Out Of Time...