RECENSIE: Angels & Airwaves - I-Empire

Angels & Airwaves – I – Empire
2007-12-11 Het is een kunst om de band Blink-182 niet te noemen tijdens het voorstellen van Angels & Airwaves. Iedereen weet dat Blink-182 een paar jaar geleden ermee stopte. Dit resulteerde vervolgens in enerzijds Plus-44 en anderzijds in Angels & Airwaves.

Het volgende stuk gaat over de band Angels & Airwaves. De frontman van bovengenoemde band Blink-182, Tom DeLonge, is bij deze band ook de frontman. Hij staat hier dan niet alleen om muziek te spelen maar om de rock’n’roll muziek te veranderen. Toch spelen er nog meer mensen in deze band. Deze mannen zijn ook niet de minste en het vernoemen dus wel waard. Gitarist David Kennedy uit Over My Dead Body, voormalig Offspring drummer Atom Willard en voormalig bandlid van 30 Seconds To Mars bassist Matt Wachter. Elementen van Pink Floyd en U2 zouden terug te vinden moeten zijn in hun debuutalbum We Don’t Need To Whisper. Nu is er het tweede schijfje van deze band genaamd I- Empire uit.

Het begint allemaal met ‘Call To Arms’. "Can You Hear Me?" wordt er gezongen. Zeker kunnen we dat. Dit nummer kenmerkt meteen de totale sound van deze cd. De gitaren zijn fabelachtig afgestemd en treden op de voorgrond. Wanneer mijn ogen zich sluiten lijkt het alsof ik midden in een sprookje zit. Tom DeLonge is flink vooruit gegaan qua stemgebruik en zijn haast nieuwe stem sluit perfect aan op deze fabelachtige gitaren. De drums zijn naar achter gedrukt maar de hihat en de snare komen dan juist wel goed naar voren. Dit alles draagt bij aan het geheel, een sprookjesachtig geheel.

Er is gigantisch goed nagedacht over de totale sound. Deze sound is gelukkig geslaagd. Na het eerste nummer kan het al bijna niet meer stuk. Je zou haast zeggen dat het Magic is wat Angels & Airwaves laat horen. Als hierna ‘Everything’s Magic’ begint verkeren we haast in hogere sferen. Deze eerste single, waar inmiddels ook een videoclip van uit is, blijft deze sound voordragen.

Het rustige ‘Breathe’ laat je ademloos maar ‘Sirens’ schudt je nog even wakker. ‘True Love’ zal het nummer worden waarbij alle stelletje elkaar lekker kunnen gaan knuffelen, tijdens ‘Lifeline’ komen we terug op aarde en bij afsluiter ‘Heaven’ zijn we voldaan. Voor de echte fans zijn daar nog twee akoestische uitvoeringen van ‘The Adventure’ en ‘Good Day’. Beide afkomstig van het vorige album.

I- Empire is werkelijk een cd om in huis te hebben. Raak niet in verwarring door bovengenoemde bands van deze mannen want Angels & Airwaves is een band opzich. Een band die nog lang kan meegaan en een band die inderdaad een andere invulling geeft aan rock’n’roll.
Recensent:Twan Scheffers Artiest:Angels & Airwaves Label:Geffen
The Killers – Sawdust; B-Sides and Rarities

The Killers - SawdustSlechts vijf jaar hebben de heren van The Killers nodig gehad, om uit te...