RECENSIE: Animal Collective - Water Curses

Animal Collective - Water Curses
2008-06-17 Animal Collective maakte de afgelopen jaren een grote opmars door meer bekendheid te verwerven binnen grotere kringen. Het viertal uit New York staat bekend om haar Beach Boys-pop met veel alternatieve invloeden. Water Curses is de nieuwe EP van Animal Collective. Het is zo langzamerhand traditie bij Animal Collective om iedere cd te ondersteunen met een eigen EP. Prospect Hummer, een eerdere EP van de band, volgde Sung Tongs op en bracht ons akoestische folk. People kwam na Feels en was eigenlijk een verzameling cut-outs van Feels. Nu komt Water Curses als opvolger van Strawberry Jam (recensie) en gaat hier ook op door.

Volgens eigen zeggen heeft het viertal nieuwe wateren ontdekt en kunnen we iets geheel nieuws verwachten. Dit suggereren althans de woorden: "All tracks find Animal Collective exploring strange new waters". Nieuw is het wel, maar niet veel nieuwer dan Strawberry Jam, het vorige album van de band. Bij nadere bestudering blijken alle tracks, op nr. 4, 'Seal Eyeing' na dan ook afkomstig uit deze sessies. De EP start met het sterkste nummer en titeltrack van de EP. Water Curses begint waar Strawberry Jam ophoudt. Met een borrelend milk-shake geluid en een sample van onderwatergeluiden bijgestaan door de Beach Boys-achtige zang hebben we een interessant nummer met bijzondere tempowisselingen en een vrolijk karakter. Het uptempo vers met hoge geluidjes en een refrein dat in de hoogste regionen overloopt in het even uptempo refrein en rond 1:40 ondersteunt wordt door een elektronicaversie van Caribische instrumenten op keyboard.

Na de titeltrack versloft het geheel enigszins om in een door maffe sample ondersteunt gezang op 'Street Flash' (vooral na 2:30), een iets minder toegankelijk nummer dat door rust omgeven opstart om een beetje te verzanden in een herhaaldelijk gezongen zeemanslied na een minuut of 4:30. 'Cobwebs' gaat hier een beetje op door, maar kenmerkt zich meer door het herhalen van de frase "I'm not going underground" en zwaardere toetsenondersteuning en een iets ruigere afronding. Het laatste nummer op de EP, 'Seal Eyeing', is het minst excentrieke nummer en tevens het rustigste nummer op de EP. Door piano ondersteund horen we een continu herhaald loopje.

Fans moeten deze EP natuurlijk direct kopen. Water Curses is een sterke EP met interessant materiaal. Onbekenden kunnen zich misschien eerst beperken tot de cd alvorens over te gaan tot koop van deze EP. Animal Collective weet zichzelf wederom te vernieuwen door verder te gaan op het punt waar ze stopten.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Animal Collective Label:Munich Records
Four Tet – Ringer EP

Four Tet - Ringer Four Tet is het soloproject van de Brit Kieran Hebden, die tevens actief is...