RECENSIE: Suzanna Lubrano - Saida

Suzanna Lubrano - Saida
2008-07-05 Saida is het vierde album van de in Rotterdam woonachtige Kaapverdiaanse Suzanna Lubrano. Voor haar vorige album Tudo Pa Bo ontving ze in 2003 de prestigieuze Kora All African Music Award (zeg maar: de Afrikaanse Grammy’s) in de categorie ‘beste Afrikaanse zangeres’. En sindsdien gaat het behoorlijk hard met deze dame. Zo sloot ze o.a. een deal met Mass Appeal Music, waardoor ze dit nieuwste album op kon nemen in de befaamde Blue Ray Recording Studio in Boston. Befaamd, omdat o.a. Lauryn Hill, Rihanna, Pink en Billy Joel er opnamen.

Ook op dit vierde album schotelt Lubrano de luisteraars weer een lekkere zomerse cocktail voor. De Kaapverdiaanse invloeden vormen nog steeds vaak de basis, maar dit keer mikken de zangeres en haar producersteam duidelijk ook op een bredere markt. Er is namelijk een flinke scheut r&b toegevoegd aan het geluid van Lubrano. Een duidelijk voorbeeld hiervan is het hitgevoelige ‘Love so good’. Maar ook in de eerder naar voren geschoven single ‘Gone’ waren al wat subtiele r&b invloeden verweven. En dan hebben we het nog niet over de productie van het album, dat als geheel een zeer gelikt jasje kreeg aangemeten door de verschillende topproducers waarmee is samengewerkt. Om het geheel af te maken zijn er tot slot nog gastbijdragen te horen van o.a. Buddha Monk, Tracy Bonham en Dre Robinson.

Het moge duidelijk zijn: met Saida wordt gemikt op het grote publiek. Getuige het materiaal op Saida zou dat met een beetje geluk best eens kunnen lukken. Het enige minpuntje wat mij betreft is de lengte van het album. Met bijna 75 minuten muziek is het album een behoorlijke zit, en dreigen sommige liedjes op elkaar te gaan lijken. Als het geheel beperkt was gebleven tot zo’n drie kwartier of iets langer, dan was dit de ideale zomerplaat geweest.

Het album wordt trouwens geleverd met een documentaire die een mooi overzicht biedt van de carrière van Lubrano. Ook deze documentaire toont duidelijk aan dat Lubrano klaar is voor het grote werk.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Suzanna Lubrano Label:Rough Trade Records
Normaal – N-je nrs