RECENSIE: Black Tide - Light from Above

Black Tide – Light From Above
2008-07-15 Het is 2004 als Gabriel Garcia, op dat moment 10 jaar jong, de band Black Tide opricht. Waar de meeste leeftijdsgenoten net twee noten uit het gitaartje weten te persen, was Garcia bezig met de tablatuur van Iron Maiden, Megadeth en Pantera. Niet onverdienstelijk, want in 2007 opende hij met zijn band voor Ozzy Osbourne en Lamb of God op het mainstage van OZZfest. Daarnaast tekent de band dat jaar een contract bij het Interscope label. Afgelopen maart was het dan eindelijk zover en werd hun debuut album Light From Above uitgebracht.

De plaat opent met ‘Shockwave’. Zowel het stemgeluid als de gitaarriffs nemen je mee terug naar de jaren tachtig. Melodieuze hardrock met een thrash metal invalshoek en een erg catchy refrein. Met ‘Shout’ gaat de band nog meer op de melodieuze toer en vullen de gitaarsolo’s een dominante positie in. De Latino-roots komen naar voren in het akoestische intro van ‘Warriors Of Time’. Zoals de titel al doet vermoeden, is ook de invloed van Man-O-War de jongens niet bespaard gebleven.

Na het ballad-achtige en beetje saaie ‘Give Me A Chance’ en het veel belovende begin van ‘Let Me’, zijn de heren van Black Tide bij ‘Show Me The Way’ en ‘Enterprise’ pas weer echt bij de les. Wat meer tempo en strakke riffs, zonder van de melodieuze middenweg af te dwalen, doen de plaat goed. Waar de teksten nogal eens de wenkbrouwer doen fronzen omdat het wat kunstmatig overkomt, slaat ‘Live Fast Die Young’ eigenlijk alles. Het past in het genre, maar echt geloofwaardig komt het natuurlijk niet over. Zelfs James Hetfield is al van de drank af!

De band brengt toch een ode aan Hetfield en Metallica, één van hun grote voorbeelden, met een cover van ‘Hit The Lights’. Briljant nummer en de invulling van Black Tide mag er zeker wezen. Zonder de essentie uit het oog te verliezen laten de jonge gitaarvirtuozen horen wat ze nog meer in huis hebben. Dit doen ze tevens in ‘Black Abyss’ en ‘Light From Above’. Al is die laatste track wat aan de lange kant.

Al met al leveren de heren een hele goede plaat af. Hardrock zoals het bedoeld is en metal zoals het alleen nog door de oude garde wordt gespeeld, maar met invloeden van moderne metalbands. Voor de liefhebbers van de wat stevigere metal zal de plaat echter veel te clean en voorzichtig zijn. Daarnaast ligt eentonigheid op de loer. 18 november is de band in Nederland te zien in het voorprogramma van Bullet For My Valentine in de 013, Tilburg.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Black Tide Label:Universal
Suzanna Lubrano - Saida

Suzanna Lubrano - Saida Saida is het vierde album van de in Rotterdam woonachtige Kaapverdiaanse...