RECENSIE: Stereo Mc's - Double Bubble

Stereo MC's - Double Bobble
2008-08-08 De release van Double Bubble mag best verrassend genoemd worden. Het zesde officiële studio-album van de Stereo MC’s werd nauwelijks aangekondigd en ligt ineens in de schappen. En de muziek op het schijfje is ook nog eens verrassend, met dank aan de producer Tic-Toc, die toevallig in contact kwam met de band.

De Stereo MC’s kennen we voornamelijk van de mega-hit ‘Connected’ van het gelijknamige album uit 1992. De single werd in meerdere commercials gebruikt en het nummer is hierdoor eigenlijk bekender geworden dan de band en dat is zonde. Connected is namelijk een bijzonder aardig album en ook haar voorgangers en nakomelingen mogen er stuk voor stuk toch wel zijn. Funky, dansbare muziek met hiphopinvloeden; Een tamelijk unieke sound met de herkenbare stem van zanger / rapper Rob Birch. De band werd in 1985 opgericht en is anno 2008 nog springlevend en allesbehalve gedateerd. De band geeft eens in de drie, vier jaar een album uit en treedt eigenlijk belachelijk weinig op. Ruim de helft van deze optredens zijn dj-sets en zouden eigenlijk geen Stereo MC’s genoemd mogen worden. Jammer, want de band geeft zeer energieke, funky optredens met een hoofdrol voor Rob Birch, die, gehuld in een legerbroek en een hemd, niet bepaald de uitstraling heeft van een frontman en daarom juist toch wel.

Met de dubbel-cd Double Bubble lijken er redenen te over om de Stereo MC’s weer eens naar Nederland te halen. Het album is dan wel niet van het niveau Connected, maar dat lijkt ook zeker niet de bedoeling te zijn. Ook de Stereo MC’s veranderen namelijk en komen –op hun manier dan- met een album dat in deze tijd past. Het album opent sterk met ‘Get on It’ en weet al snel te overtuigen. ‘City Lights’ is sterk, ‘Gringo (Ragged & Ruthless’ is briljant en het hoogtepunt van het album. Toch loert de eentonigheid en ook dat is niks nieuws voor de Stereo MC’s. De stijl is tamelijk eenzijdig en vooral op momenten dat er gas teruggenomen wordt, dringt de muziek maar moeizaam tot je door. Toch zijn nummers als ‘Coming Home’, ‘Human’, ‘Soul Girl’ en ‘Hot Blood’ nog wel het vermelden waard en we kunnen toch concluderen dat de Stereo MC’s met Double Bubble een prima album heeft gemaakt.

Gaat dat zien op Pukkelpop. Donderdag, dancehall, 00:35 – 1:35. Live blijven de Stereo MC’s namelijk een must-see. Dit najaar wellicht in het Nederlandse clubcircuit?
Recensent:Steven van Beek Artiest:Stereo Mc's Label:Pias
Hallo Venray – Leather On My Soul