RECENSIE: Uli Jon Roth - Under a Dark Sky

Uli Jon Roth – Under A Dark Sky
2008-09-27 Uli Jon Roth (echte naam: Ulrich Roth) zal wel altijd als ex-Scorpions gitarist door het leven gaan. Ondanks dat de gitaar virtuoos maar van 1973 tot 1978 in de band zat, heeft die periode een flink stempel op zijn leven gezet. Bij de Scorpions was Uli Jon Roth als vervanger van Michael Schenker uitermate belangrijk. Hij hielp de band flink vooruit. De beste albums van de band stammen uit die periode. Na zijn Scorpions periode formeerde hij de band Electric Sun warmee hij met wisselend succes drie albums uitbracht. Toen ook dit avontuur over was ging Roth zich richten op solo werk. Speerpunt van zijn werk was het arrangeren van klassieke muziek met rockinstrumenten. De boventoon in zijn muzikale bedenksels werd bepaald door zijn, speciaal voor hem gebouwde, Sky-Guitar. Roth presteerde het zelfs om met dit instrument Vivaldi’s vier jaargetijden samen met zijn Sky Orchestra op plaat te zetten. Dat was alweer vijf jaar geleden en zo werd het weer tijd voor nieuw plaatwerk. De titel van het nieuwe album is: Under A Dark Sky.

Hoewel dit album ook weer veel klassieke elementen met zich meedraagt is dit toch vooral een pure rockopera geworden. Door die klassiek aandoende stukjes wijkt de muziek van Roth wel enigszins af van het werk van Avantasia of Ayreon. Verwacht geen daverende metal met een keur aan grote zangers. De muzikale invulling wordt behalve door Roth (Gitaar, Bas en Keyboards) vooral door zijn eigen Sky Orchestra en Sky Choir uitgevoerd. De enige rockartiesten die prominent zangwerk verrichten zijn de relatief onbekenden Marc Boals (ex Yngwie Malmsteen) en Liz Vandall (ex-Sahara). Verder nog een paar gasten die een wat kleinere rol toebedeeld kregen.

Vele mensen zullen dit album pretentieus en bombastisch vinden. Maar als je even door alle bombast heen bijt hoor je wat een voortreffelijk componist Roth is. Het rustige ‘The Magic Word’ met voortreffelijke samenzang van Boals en Vandall is een lust voor het oor. De stem van Boals vertoont overigens enige verwantschap met die van Klaus Meine. Het vermelden waard is: ‘Letter Of The Law’. De zang van het Sky Choir samen met de solerende gitaar van Roth is in dit nummer heel apart. En zo zijn er nog zat mooie momenten te noemen maar uiteindelijk komt alles samen in de negentien minuten durende mini symfonie ‘Tanz In Die Dämmerung’. Dit nummer wordt gedomineerd door fenomenale zang, orkestrale passages en briljant gitaarwerk.

Under A Dark Sky is het mooist wanneer je het in één keer beluistert met de hoofdtelefoon op. Doe je Ogen dicht en laat je meevoeren naar de wereld van Uli Jon Roth. Het eerste echte rockalbum van Roth sinds 1985 smaakt naar meer.
Recensent:Jan Didden Artiest:Uli Jon Roth Label:SPV
Azymuth – Butterfly

Azymuth - Butterfly Samba doido noemen de drie heren van Azymuth hun muziek, ‘gekke samba’....