RECENSIE: Rolo Tomassi - Hysterics

Rolo Tomassi – Hysterics
2008-10-15 Rolo Tomassi trakteert de luisteraar met hun full-length debuut Hysterics op een injectie overstuurde spazzcore / jazzy mathcore om u tegen te zeggen. Wat het piepjonge Sheffieldse vijftal het drie kwartier durende album laat horen valt nog het best te omschrijven als een eerbetoon aan Frank Zappa bij monde van een samenwerking tussen The Dillinger Escape Plan, Mogwai, Refused, The Mars Volta, Patric Catani en Hanin Elias. Niet voor tere zieltjes dus. Maar als u uw muziek niet al te voor de hand liggend heeft en wel van een portie scheurende gitaarriffs in combinatie met gemartelde synthesizers, onverwachte breaks en bloedstollende rustpunten houdt, dan is Rolo Tomassi zondermeer het meest geschikte en tegelijkertijd hotste toevluchtsoord van het moment.

Niet alleen instrumentaal is de band een opvallende verschijning en beslist onconventioneel (te indie voor metal, te metal voor indie). De als door de duivel bezeten gruntende, schreeuwende, brullende en soms juist weer onschuldig lief zingende en fluisterende frontvrouw Eva Spence genereert natuurlijk ook de nodige aandacht.

Mede door de enorme dynamiek is Hysterics overigens bij uitstek een album dat je als geheel van voor tot achter moet ondergaan. Waar bij een achtbaan de tergende gang naar de looping toe inherent onderdeel van de effectiviteit van de ervaring is, zo is de volgorde van en de onderlinge relatie tussen de elf hier aanwezige tracks eveneens van belang ter volledige onderdompeling en overtuiging. En als we dan toch moeten kiezen dan hebben ‘Abraxas’, ‘Nine’, ‘Macabre Charade’ en ‘Scabs’ de voorkeur. Maar ook de glitchy soundscape ‘Everything Went Grey’, de langzaam de boel op gang trekkende opener ‘Oh, Hello Ghost’ en het epische sluitstuk ‘Fantasia’ imponeren en fascineren.

Iedere liefhebber van de wat hardere muziek met een open vizier is het aan zichzelf verplicht Hysterics in ieder geval eens uit te proberen. Mooi en prettig zijn hier misschien niet echt de meest bruikbare termen, maar bruut, enerverend, opzienbarend en origineel zijn dat beslist wel.
Recensent:Cyrille Bloemers Artiest:Rolo Tomassi Label:Hassle Records
Bomb The Bass – Future Chaos

Bomb the Bass - Future ChaosHet is een jaar of negen geleden dat Tim Simenon een compleet album...