RECENSIE: Gomez - A New Tide

Gomez – A New Tide
2009-04-23 Na het met de Mercury Music Prize gelauwerde debuutalbum Bring It On (1998) heeft de Britse band Gomez, met maar liefst drie vocalisten in de gelederen, stukje bij beetje een substantieel gedeelte van zijn experimenteerdrift en gekkigheid in het vriesvak geparkeerd. Echter, ook de recentere wat rechtlijnigere albums Split The Difference (2004) en How We Operate (2006) wisten best te bekoren. Maar, eerlijk is eerlijk, een album waarop de band de bakken potentie helemaal waar maakt is er eigenlijk nooit gekomen. Nieuweling A New Tide brengt daar geen verandering in. Qua overtuigingskracht is dit zelfs een van Gomez’ minste excercities tot nog toe.

Hoewel de titel van het zesde studioalbum misschien een compleet andere muzikale koers doet vermoeden, ligt A New Tide overigens gewoon in het verlengde van zijn voorgangers. Wederom serveert het vijftal bluesy middle-of-the-road rockmuziek met een indie-randje waarbij referenties naar uiteenlopende namen als Fountains Of Wayne, Captain Beefheart, The Beta Band, Pavement en Wilco opduiken.

Echt slecht is het eigenlijk nooit, maar al met al zit er net iets te weinig pit in het geheel, komt de band somberder dan ooit over en zijn enkele tracks (met name ‘Little Pieces’, ‘Lost Track’ en het ironisch genoeg totaal anders suggererende ‘Very Strange’) ook wel héél erg gewoontjes en onuitgesproken. Vooral de aanstekelijke fun, bezieling en bevlogenheid die de band voorheen tentoonspreide op tracks als ‘Get Myself Arrested’, ‘Blue Moon Rising’ en ‘Woman Man’ schittert op A New Tide simpelweg te veel door afwezigheid.

Dankzij de meeslepende opener ‘Mix’, het vrolijke ‘If I Ask You Nicely’, het bezwerende in elkaar overlopende duo ‘Win Park Slope‘ en ‘Bone Tired’, de uitermate pakkende rocker ‘Airstream Driver’ en het zwoele ‘Other Plans’ weet A New Tide wel nog net voldoende te bekoren om de fans tevreden te stellen. Maar nieuwsgierige Gomez-maagden nemen toch beter eerst kennis van enkele eerdere releases.
Recensent:Cyrille Bloemers Artiest:Gomez Label:Ada Global
Conquer the World pt. 4 – 21 Eyes of Ruby

21 Eyes Of Ruby - Conquer the World pt. 4Het is anno 2009, de tijd van mp3’s en downloads ,een uitstervende soort; een...