RECENSIE: British Sea Power - Man of Aran

British Sea Power – Man Of Aran
2009-07-14 De Aran Islands liggen dichtbij de woeste westkust van Ierland. Vanaf de populaire kustplaats Galway kun je er excursies naar toe ondernemen. De laatste jaren zijn de Aran Islands uitgegroeid tot een volwaardige toeristische attractie. Het authentieke Keltische leven is nog op de Aran Islands te aanschouwen. Men spreekt er ook nog Gaelisch. De heroïsche kwaliteiten van de eilanden werden al begin vorige eeuw op waarde geschat, toen er in 1934 een documentaire over het eiland en haar bewoners gemaakt werd, genaamd: Man Of Aran. Het zware en ruige leven op het onherbergzame eiland werd in een stomme film van ruim een uur verbeeld. Deze film is nu opnieuw uitgegeven en de Britse band British Sea Power werd gevraagd om een soundtrack bij deze documentaire te maken.

Bij deze soundtrack wordt de film op dvd bijgeleverd en zo krijgt de voor het grootste deel instrumentale muziek toch een grotere betekenis. Ook afzonderlijk van de film is de muziek echter de moeite waard. De muziek alleen al is aangrijpend, sinister, soms zwaarmoedig en heeft niet veel te maken met de British Sea Power die we kennen van doorbraakalbum Do You Like Rock Music?. De soundtrack nijgt naar progressieve rock, met lange instrumentale soundscapes, die soms ook doen denken aan bijvoorbeeld Sigur Ros of Mogwai.

Toch roept de muziek een wat afwijkend beeld op, dan de film. Zo aardedonker en meeslepend als de muziek is de film niet. De film laat ook gewone mensen zien, met een glimlach op het gezicht, die weliswaar een zwaar leven lijden op het eiland, maar tevreden ogen. Het is alsof British Sea Power het mythische karakter van het eiland vooral heeft doen willen versterken. ‘Spearing The Sunfish’ begeleidt in de film een scene, waarbij een klein vissersbootje met een paar vissers, een immense haai probeert te vangen. Voor de vissers lijkt dit de gewoonste zaak van wereld en zelfs omgeven door een aantal van die haaien, geven de vissers geen kramp. De muziek suggereert echter iets anders en bereikt bijna epische proporties. De muziek maakt het wel dat op het oog vrije gewone scènes (zeker voor de mensen van Aran) bijna angstaanjagend worden. De muziek ontstijgt qua intensiteit vaak genoeg de filmbeelden.

De belangrijkste kwaliteitsvraag die bij een soundtrack gesteld mag worden, is of de soundtrack recht doet aan de film. En dat is maar deels het geval bij deze soundtrack. Een aantal nummers op deze soundtrack passen perfect bij de beelden, maar een aantal keren is de muziek ook over de top. De ingetogen momenten zijn het mooist op deze soundtrack en passen ook het best bij de simpele en authentieke beelden van het eiland Aran en de mensen aldaar. Het geweld van de oceaan is indrukwekkend, evenals de rotspartijen, maar de muziek maakt het onheilspellender dan de beelden vaak doen vermoeden. Neemt niet weg, dat British Sea Power met de soundtrack van Man Of Aran een bijzonder interessant stuk muziek heeft toegevoegd aan zijn oeuvre, dat ook zonder de film zeker de moeite waard kan zijn.

Eerdere recensies van British Sea Power:
- 07-02-2008: Do You Like Rock Music?
Recensent:Rob Mestrom Artiest:British Sea Power Label:Rough Trade Records