RECENSIE: Gotthard - Need to Believe

Gotthard - Need To Believe
2009-10-17 Voor een stel Zwitserse hard rockers doet Gotthard het zo slecht nog niet. De media prijst de band al jaren de lucht in en ook de platenverkoop loopt niet verkeerd. Toch zullen weinig mensen Gotthard kennen. Misschien is dat goed, maar misschien ook niet. Ze maken degelijke platen, dat is zeker. Maar wie zit er anno 2009 nog te wachten op een of andere Van Halen kloon?

De formule is simpel. Men neme een paar hard rock gitaarstukken, de benodigde drums en een portie hoge en schreeuwerige zang. Uit dit vaatje tapt Gotthard al een tijd en op Need To Believe is dat niet anders. Dit jongste album is misschien nog iets gelikter. De pretentie om door te breken lijkt dan ook een stuk meer aanwezig dan op eerdere albums. Het grove randje is er vanaf. Dat is geschuurd en netjes gepolijst.

Als resultaat hiervan kunnen de meeste nummers rechtstreeks richting de playlist van Classic fm. Opener 'Shangri-la' bijvoorbeeld klinkt als een nummer waar Van Halen in haar hoogtijdagen best furore mee had kunnen maken. Die tijd is echter voorbij. Of dat nu spijtig is of niet, het is te laat voor Gotthard om nu nog geschiedenis te schrijven. Wat overblijft zijn stuk voor stuk sterke hard rock singles die de liefhebber zeker niet mag missen.

Dezelfde liefhebber die nog elke dag met weemoed terugdenkt aan de gouden tijden met Whitesnake, Deep Purple en AC/DC. Ook voor hen is het fijn om zo nu en dan nieuwe muziek uit het genre te ontvangen. Niet voor niets is Gotthard redelijk populair; zij zijn een van de weinigen die het nog aandurven om deze weg in te slaan.

Need To Believe voelt vertrouwd en is een prima aanvulling op het al sterke repetoire van de Zwitsers. Hoogtepunt is 'Unconditional Faith', dat het eigenlijk verdient om met terugwerkende kracht een klassieker te worden. Met melancholie denken wij terug aan de gouden oudjes, maar realiseren ons tegelijkertijd dat we inmiddels een stuk verder zijn. Gelukkig maar.
Recensent:Harm Groustra Artiest:Gotthard Label:Nuclear Blast
Krezip – Sweet Goodbye

Krezip - Sweet GoodbyeMet twee afscheidsoptredens in een uitverkochte Heineken Music Hall op 26 en...