RECENSIE: Gotthard - Bang!

Gotthard
2014-04-24 Als waardige opvolger van het in 2012 uitgebrachte album Firebirth komen de hardrockers van het Zwitserse Gotthard met het gloednieuwe album Bang!. Hierop laat zanger Nic Maeder voor de tweede keer zijn krachtige stemgeluid horen. Hij is de opvolger van de in 2010 overleden Steve Lee. Met dit nieuwe werk kan van deze band met zekerheid gezegd worden dat ze aardig goed op dreef zijn, aangezien dit inmiddels alweer hun elfde studioalbum is.

Over het nieuwe album valt dan gelukkig ook veel te zeggen. Zo is het vrij duidelijk te horen dat het in feite twee gezichten kent. Zo horen we de hardrocksongs die we van ze gewend zijn, waar ook af en toe lichte invloeden van metal in terug te herkennen zijn, maar laten ze hier ook overduidelijk een gevoeligere kant horen, met zwoel tokkelende akoestische gitaren en vrolijke pianodeuntjes. Dit laatste komt vooral naar voren bij nummers als ‘C’est La Vie’ en ‘Maybe’. Bij deze nummers doet de band even tijdelijk afstand van hun eigen typerende sound en slaan de heren een geheel andere weg in.

Behalve in de muziek is ook in de teksten van de nummers grote variatie te zien. ‘Feel What I Feel’ is de single van het album en is voorzien van flink wat synthesizers, een vier-akkoordenschema en een pakkende tekst. Maeder stort hierin zijn hart uit en zingt van dromen over zijn ware liefde. “So much for love, you must have come from way above” en “Don’t wake me up from this high” zeggen in feite al meer dan genoeg hierover. En let op, de kans dat je herhaaldelijk de rewind-knop op je cd-speler, computer of wat dan ook in blijft drukken, is bij dit nummer zeer sterk aanwezig en zelfs bijna onvermijdelijk. In tegenstelling tot ‘Feel What I Feel’ spreekt het nummer ‘Red On A Sleeve’ juist weer met een stuk minder vrolijke toon. “Somewhere in the distance, somewhere in the dark, wrong side of the right place, there’s a hole in a heart”. Of deze tekst daadwerkelijk gaat om een persoonlijke gebeurtenis uit het leven van Maeder, laten we maar even aan de verbeelding over.

Al met al is Bang! een vernieuwende plaat die zeer gevarieerd is en goed te vergelijken is met Firebirth. Op het nieuwe album laat Gotthard goed zien dat het echte alleskunners zijn en ze mogen best trots zijn op hun nieuwe aanwinst. Prima cd om in je kast te hebben staan en zo nu en dan in je cd-speler te stoppen.
Recensent:Jennifer Worrell Artiest:Gotthard Label:Pias
Cover Jacqueline Govaert - Songs To Soothe

Jacqueline Govaert - Songs To SootheWe schrijven het jaar 1999. Een jong, fris bandje speelde in een lokale...