RECENSIE: Various - Ontzettend Leiden 2009

Ontzettend Leiden 2009
2009-10-20 Afgelopen september werd wederom het Ontzettend Leiden festival georganiseerd. Tijdens dit tweedaagse festival krijgen bekende en minder bekende artiesten en bands de mogelijkheid om zich te presenteren aan de inwoners van Leiden en omstreken. Sinds enkele jaren verschijnt er ook een gelijknamige cd met daarop 21 tracks van bands die te horen en te zien zijn tijdens dit festival. Eigenlijk 20 want het laatste nummer is een eerbetoon.

Ga maar eens proberen om alle 21 bands en artiesten te bespreken in een recensie. Dat valt niet mee. Dus ga ik dat ook niet proberen. Wat deze cd in ieder geval aantoont is de grote diversiteit aan genres dat Ontzettend Leiden te bieden heeft. Van het uiterst rustige en minimale maar zeer mooie ‘CAAT’ van Renske Taminiau naar de up-tempo beatpop van The Flying Martinis. En van de jaren zestig meerstemmigheid van The Cosmic Carnival tot het instrumentale ‘Let’s Take The Longway Down’ van Aditya Menon. Een ding is in ieder geval zeker, geen van al deze bands is overbodig op de cd. En de kwaliteit is uitermate hoog. Veel toegankelijke nummers met hitpotentie.

Naast dat deze cd een prima hulpmiddel is voor boekers, programmeurs en muziekliefhebbers om te zien hoeveel talent er rondloopt is dit ook een uitstekend promotiemiddel om mensen naar het festival te lokken. Want wie tussen al deze bands niets kan vinden dat hem of haar aanstaat moet zichzelf toch eens achter de oren krabben. Er zit volgend jaar maar een ding op, een bezoekje brengen aan Ontzettend Leiden!

Eerdere recensies van Ontzettend Leiden:
- 24-09-2008: Ontzettend Leiden 2008;
- 08-11-2007: Ontzettend Leiden 2007.