RECENSIE: Kings of Convenience - Declaration of Dependence

Kings of Convenience - Declaration Of Dependence
2009-11-24 Het Noorse duo Eirik Glambek Bøe en Erlend Øye leerde elkaar al op jonge leeftijd kennen bij een aardrijkskundewedstrijd. Het bleek al snel dat de heren een passie voor muziek deelden en na enige tijd besloten ze dan ook hun krachten te bundelen onder de naam Kings of Convenience. Al snel resulteerde dat in hun self-titled debuutplaat en na nog een album hebben de heren voor het najaar van 2009 een nieuwe plaat geschreven: Declaration Of Dependence. Het dromerige geluid van de Noorwegen komt ook op deze plaat voorbij, wederom ondersteund door enkel akoestische instrumenten.

Kings of Convenience laat de luisteraar met Declaration Of Dependance vanaf de eerste seconde echt proeven aan de zomer. De dromerige samenzang van de heren, de fijne akoestische begeleiding, alles doet alleen nog maar meer verlangen naar die zwoele zomeravonden dan dat de grijze lucht en regen reeds veroorzaakten. Zelfs de albumhoes - de beide heren op een hagelwit strand inclusief tropisch decor - draagt haar steentje hieraan bij. Prachtige titels als ‘Power Of Not Knowing’, ‘Peacetime Resistance’ en ‘Me In You’ (nee, niet zo) vertellen over het leven en de liefde. Het feit dat de heren als muzikale ondersteuning echter enkel akoestische instrumenten hanteren, kan op den duur wel voor verveling zorgen. De drie kwartier die Declaration Of Depandance klokt is dan ook precies lang genoeg. Een extra nummer had eerder een nadelig effect voor het album kunnen hebben.

Met Declaration Of Dependence zijn Eirik Glambek Bøe en Erlend Øye er werkelijk in geslaagd een fris lentebriesje in deze koude en donkere dagen te blazen. De heren hebben met hun nieuwe plaat geen meesterwerk in handen, maar wel een verzameling verschrikkelijk lekkere nummers. Voor wie Nederland te grijs is maar een enkele reis naar de zon niet kan betalen is deze nieuwe Kings of Convenience een prima alternatief. Misschien eentje voor op het december-verlanglijstje?
Recensent:Raoul Markaban Artiest:Kings of Convenience Label:Virgin Music
Audiotransparent – Chekhov Guns

Audiotransparent - Checkhov GunsGroningen is een niet mis te verstane speler in de Nederlandse muziekwereld....