RECENSIE: Fryars - Dark Young Hearts

frYars – Dark Young Hearts
2010-01-19 De nu negentienjarige Ben Garrett begon een jaar of drie geleden muziek te maken op zijn computer. Toen hij het programma Fruity Loops ontdekte kon hij zijn fantasie pas echt de vrije loop laten. Hij maakte het liedje ‘The Ides’ en zette dit onder de artiestennaam frYars op internet. Het nummer werd opgepikt door een klein label en er werd een EP van uitgebracht. Na een tweede EP, getiteld Perfidy is er nu een volledig album, dat de titel Dark Young Hearts heeft meegekregen.

Dark Young Hearts staat vol met electropopliedjes die vaak vreemd in elkaar zitten, maar tegelijkertijd vrij toegankelijk zijn. De muziek van frYars is volgens Garrett zelf beïnvloed door onder anderen David Bowie, David Byrne en Serge Gainsbourg. Deze invloeden heeft hij verwerkt tot een geluid dat sterk aan de jaren ’80 doet denken. Het inhuren van producer Stephen Hague, bekend van bands als New Order, Pet Shop Boys, OMD zal hier overigens ook wel aan bijgedragen hebben.

Dark Young Hearts begint met het vreemd aandoende ‘Jerusalem’, dat een zeer catchy refrein heeft. ‘Lakehouse’ en 'Visitors’ doen beide sterk denken aan een funky versie van Depeche Mode. Op ‘Visitors’ zingt Depeche Mode voorman Dave Gahan ook een stukje mee.

In ‘The Ides’ is de invloed van David Byrne hoorbaar en ‘Of March’ wordt vooral gekenmerkt door een leuk drumloopje. Dit nummer bevat hiernaast ook een heerlijke zanglijn en dit laatste geldt eigenlijk voor de meeste liedjes. Telkens komen er zeer originele zangmelodietjes voorbij. Niet constant, maar precies goed gedoseerd. Luister bijvoorbeeld maar eens naar ‘Olive Eyes’, ‘Ananas Trunk Railway’ en het rustige ‘Novelist’s Wife’.

Deze leuke zanglijntjes en de verrassende, maar toch toegankelijke muziek maken van Dark Young Hearts een zeer geslaagd debuutalbum.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Fryars Label:Ada Global
Ram-Zet – Neutralized