RECENSIE: Bomb the Bass - Back to Light

[Bomb the Bass] – [Back to Light]
2010-02-20 Tim Simenon is een producer die al sinds geruime tijd mee gaat. Van het debuut album Raw Like Sushi van Neneh Cherry produceerde hij de nummers ‘Buffalo Stance’ en ‘Manchild’, twee nummers die voor velen jeugdsentiment zijn. Ook produceerde hij voor Depeche mode het album Ultra. Zijn in 2008 verschenen album Future Chaos wat hij onder de naam Bomb the Bass uitbracht duurde maar liefst 14 jaar om te maken. De snelheid waarmee Simenon het nieuwe Bomb the Bass album Back to light gemaakt heeft, namelijk twaalf maanden, duidt er wellicht op dat het produceren even aan de kant gezet is en dat Tim Simenon weer muziek voor zichzelf maakt.

Toen de cd Future Chaos pas net was uitgebracht, is Simenon samen met de Brazialiaan Gui Boratto in Sao Paolo de studio in gedoken. In slechts twee weken tijd is in deze tropische omgeving de basis gelegd voor de huidige cd. Hoewel Boratto voornamelijk diepe melodische techno met een duisterder geluid maakt, is de muziek die uit de samenwerking vloeide veel vrolijker en opzwepender geworden. Paul Conboy neemt op vier van de tien nummers de vocalen voor zijn rekening. Hij heeft meerdere projecten met Bomb the Bass gedaan en voorziet ook dit keer de nummers van de perfecte saus. Een zwoele warme stem over een opzwepend ritme, het vormt een perfecte combinatie. Het geluid van Richard Davis is juist weer heel anders. Hij brengt de nummers ‘Price On Your Head’en ’Happy To Be Cold’ juist tot grote hoogte door een erg melancholische zang. Ook het minimal techno nummer met The Battle Of Land And Sea getiteld ’Up The Mountain’ weet deze melancholiek te pakken. Het geeft de cd de diepte die je in dance muziek niet verwacht te vinden en is daardoor aangenaam verrassend. Op het afsluitende nummer verzorgt Martin Gore van Depeche Mode de synthesizers. Dit nummer lag al jaren op de plank, maar was voor Simenon een perfecte afsluiter van het album. En daarin had hij gelijk, het past precies in de sfeer van het hele album en maakt het geheel echt af.

Het is lange tijd geleden dat ik zo onder de indruk was van een dance cd. Niet alleen is het erg lekker om op deze cd te dansen, de muziek is namelijk flink opzwepend, door de melancoliek is ook het luister aspect is aanwezig. Je kunt deze cd gewoon opzetten zonder op een groot feest te zijn of zonder mensen om je heen. Het geluid vult de ruimte en valt als een warme deken over je heen. Wat een genot!
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Bomb the Bass Label:!K7 Records
Dead Confederate – Wrecking Ball

Dead Confederate - Wrecking BallDat Dead Confederate gecontracteerd is door Gary Garsh (Capitol) verbaast...