RECENSIE: Balthazar (Be) - Applause

Balthazar – Applause
2010-04-10 In 2006 ging de juryprijs van Humo’s Rock Rally aan Balthazar’s neus voorbij. De concurrentie was met de clevere geluidsmuren van The Hickey Underworld (eerste) en The Black Box Revelation (runner-up) dan ook erg groot. Met de publieksprijs ging de Kortrijkse band destijds echter wel lopen. Een debuutlangspeler liet vervolgens nogal op zich wachten, maar nu die er in de vorm van Applause eindelijk is, doet de band die onderscheiding van vier jaar terug alle eer aan.

Balthazar’s mengelmoes van aan Phoenix, Gorillaz, Das Pop, Arctic Monkeys en (de latere) dEUS gerelateerde achteroverleunende lentepop zal immers moeiteloos een groot publiek weten te bekoren. En hoewel het schijfje als geheel misschien een tikkeltje te eenzijdig is en wat te weinig spannende scherpe randjes vertoond, bevat Applause op individuele basis inderdaad een hele resem aan enorm lekker in het gehoor liggende alternatieve popliedjes.

Het relaxed hoppende ‘Fifteen Floors’, het stoer bassende, doch fris swingende ‘Morning’, het op een fijne wolk zwevende ‘Wire’, het Portishead-achtige ‘Blues For Rosann’, het funky ‘Throwing A Ball’ en het slepende ‘The Boatman’ glijden er simpelweg in als koek. Met bravoure, maar zonder arrogant te worden, trekken de steeds op prominent aanwezige baslijnen en luie vocalen gebaseerde (en met heel wat vioolklanken en samenzang doorspekte) tracks ten strijde om, met succes, uw kop en ledematen te veroveren.

Het afsluitende ‘Blood Like Wine’ (voorafgegaan door de bijbehorende track ‘Intro’) heeft dan misschien de minste hitpotentie van het hele stel, maar boeit wel even zozeer, zo niet meer en geeft de plaat op de valreep toch ook nog net een aangenaam weerhaakje mee. En los van het zich fijn verslikkende basloopje tegen het einde van ‘Morning’ en de gitaaruitspattingen in ‘Hunger At The Door’ zijn we die op de rest van het album dus iets te weinig tegengekomen om van een essentiële wereldplaat te spreken. Maar Applause is zondermeer een meer dan fijn debuut waaraan we hier (vooral op onze iPod in standje shuffle) nog heel wat plezier zullen beleven.
Recensent:Cyrille Bloemers Artiest:Balthazar (Be) Label:Munich Records
Run Ego – Men Among Animals

Men Among Animals - Run EgoHet Deense vijftal Men Among Animals kent geen bescheidenheid. Zonder...