RECENSIE: Heaven Shall Burn - Invictus

Heaven Shall Burn – Invictus (Iconoclast III)
2010-06-10 Het Duitse Heaven Shall Burn is zo langzamerhand één van de grootste namen in het metalcore genre. De band heeft dit te danken aan een ontoombare inzet, grote productiviteit en teksten die een politieke en maatschappelijke geëngageerdheid uitdragen. Omdat het vijftal behoorlijk wat deathmetal invloeden in haar muziek gebruikt wordt de groep ook wel in een deathcore hokje gestopt. Heaven Shall Burn zou je dan ook op het eerste gehoor eerder bij de Zweedse deathmetal stroming indelen dan als een Duitse band classificeren.

Ook op haar zesde album, en deel drie van de Iconoclast cyclus, Invictus (Iconoclast III) trekt de Heaven Shall Burn weer stevig van leer. Een ongelooflijk muur van geluid komt op je af; het werk van Tue Madsen die er wederom in geslaagd is een perfecte productie neer te zetten. Een goede zaak omdat dit soort muziek zeer gebaat is bij een knallende maar toch heldere productie. Ten opzichte van vorige platen zit Heaven Shall Burn nog wel op hetzelfde spoor al zijn er stiekem ook nog wat blackmetal invloeden ingeslopen. Volgens de band het gevolg van ingesneeuwd zitten in Aarhus. Overigens zijn die invloeden zeer goed hoorbaar aan het einde van het duistere ‘The Lie You Bleed For’.

Zanger Marcus Bischoff braakt wederom hele lappen tekst in de microfoon. Onderwerpen als oorlog, corruptie maar ook euthanasie worden aan ons toevertrouwd. Dat laatste onderwerp wordt in het nummer ‘Given In Death’ aangehaald. In dit nummer wordt regelmatig behoorlijk wat gas teruggenomen. Ook door de gastbijdrage van zangeres Sabine Weniger (Deadlock) mag het resultaat er zijn.

Ook is er mondjesmaat elektronica aanwezig in de vorm van spaarzaam toetsengeluid en wat dansinvloeden. Dat laatste is duidelijk te horen in het industrieel klinkende nummer ‘Combat’ dat handelt over kindsoldaten. Het zijn natuurlijk maar speldenprikjes want ook hier overheerst de betonnen gitaarmuur. Het maakt echter wel dat het album behoorlijk afwisselend is en beter te verteren valt dan de eenheidsworst van de meeste genre genoten. Het absolute hoogtepunt is het eerder genoemde ‘The Lie You Bleed For’ dat juist door het gebruik van die elektronica ontzagwekkend duister en verrot klinkt. ‘Return To Sanity’ klinkt daarentegen bijna swingend en heeft wat raakvlakken met Dark Tranquility.

Heaven Shall Burn heeft het weer voor elkaar gekregen een prima album op te nemen. De inspiratie is nog steeds volop aanwezig en is zelfs zo groot dat Invictus als beste Heaven Shall Burn album tot nu toe betiteld kan worden. De populariteit van deze Duitsers zal hierdoor alleen nog maar toenemen.

Eerdere recensies van Heaven Shall Burn:
- 02-01-2008: Iconoclast;
- 03-08-2006: Deaf to our Prayer.