RECENSIE: LCD Soundsystem - This is Happening

This is Happening
2010-05-28 Na het titelloze debuut uit 2005 en opvolger Sound Of Silver uit 2007 is This Is Happening het derde album van LCD Soundsystem. De New Yorkse band onder leiding van frontman James Murphy verkaste voor de opnames naar Los Angeles. Dit resulteerde echter niet in een drastisch ander geluid, This Is Happening is een typische LCD Soundsystem plaat.

This Is Happening opent met het verraderlijke ‘Dance Yrself Clean’. De eerste drie minuten van deze track zijn erg rustig en bovendien vrij zacht. Net als je het geluid wat harder hebt gezet komt echter de beat erbij en gaat het volume flink omhoog. Vooral de vette synthesizers knallen uit je speakers. Na deze uitstekende opener volgt de single ‘Drunk Girls’. Deze song is uptempo, hoekig en catchy en is bovendien de enige track op het album die onder de vier minuten blijft. De overige nummers op This Is Happening zijn allemaal vrij lang, van net onder de zes minuten tot ruim boven de negen.

Murphy heeft zich voor dit album onder andere laten beïnvloeden door de Berlijnse periode van David Bowie, iets wat zich vooral uit in de gitaar aan het begin van ‘All I Want’ en de synthesizer in ‘Somebody’s Calling Me’. Afsluiter ‘Home’ en ‘Pow Pow’ zijn dan weer duidelijk beïnvloed door Talking Heads. Vooral het baslijntje en het praatzingen van Murphy maken van deze laatstgenoemde song één van de hoogtepunten van This Is Happening.

Een ander hoogtepunt is het grappige nummer ‘Hit’. Naar verluidt werd Murphy door een bekende muzikant met veel hits op zijn naam gevraagd of hij nu eens een hit ging schrijven. Murphy beantwoordt deze vraag met het minimalistische ‘Hit’, dat hij schreef in samenwerking met Al Doyle van Hot Chip.

This Is Happening is op zich een prima plaat, met vooral op de tweede helft een flink aantal erg goede nummers. Een belangrijk minpunt is echter dat het album wel erg duidelijk in het verlengde ligt van zijn twee voorgangers.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:LCD Soundsystem Label:EMI Music
Latin – Holy Fuck

Holy Fuck - LatinDreigend gaat Latin van start, de nieuwe cd van de tot een vast kwartet...