RECENSIE: My Favorite Scar - Waste

My Favorite Scar
2010-05-31 My Favorite Scar is een Nederlandse band die pas kort bestaat en gelijk een platendeal bij een groot label in de wacht heeft gesleept. Van deze formatie wordt dan ook heel veel verwacht. De vijfmans band bestaat uit door de wol geverfde muzikanten, waarvan drummer Stephen van Haestregt (inmiddels ex-Within Temptation) de bekendste is. De band heeft als voorproefje van haar debuut album, welke in de zomer gaat uitkomen, alvast de EP Waste met daarop drie nummers uitgebracht.

De band maakt een muziekstijl die zij zelf omschrijven als dark rock, wat te beschrijven is als mix van metal en progrock met een duister randje. Opvallend is de rustige, soms wat vervormde, stem van zanger Jay die mooi contrasteert met de krachtige en inventieve riffs van gitaristen Evan en Dan. De subtiele keyboard toevoegingen maken de muziek mooi af. Muzikaal heeft de band enige verwantschap met OSI, het progrock project van Kevin Moore en Jim Matheos. Deze invloeden zijn vooral hoorbaar in de opener ‘Waste’ en afsluiter ‘Burndown’. Daar tussen zit het sterk groovende en zware ‘No Love Lost’ met een glansrijke gastrol voor voormalig Gorefest brulboei Jan-Chris de Koeijer. De ritmetandem blinkt daarbij ook nog eens uit en geeft de muziek de nodige strakheid. Tijdens het opnameproces werd My Favorite Scar terzijde gestaan door producer Oscar Holleman die de muziek van de band naar een hoger plan tilde.

De klasse en professionaliteit druipt van deze EP af. Het klinkt cliché, maar deze band is on-Nederlands goed. In de zomer moet het volledige album gaan volgen en het is absoluut niet gek om te zeggen dat deze band wel eens de sensatie van het jaar kan gaan worden. My Favorite Scar mag deze zomer als voorprogramma opdraven voor Kiss, Megadeth en Stone Sour. Het zegt genoeg over de ambities van de band.
Recensent:Jan Didden Artiest:My Favorite Scar Label:Universal Records
Brothers

The Black Keys - BrothersZanger/gitarist Dan Auerbach van The Black Keys ging vorig jaar even vreemd...