RECENSIE: Horace Andy - Serious Times

Horace Andy – Serious Times
2010-08-13 Na een paar weken met Jamaicaanse temperaturen, heb ik de eerste regenachtige dagen aangegrepen om maar weer eens wat op papier te zetten. Al die weken lang genoot ik van de zon en van de zware dub en aangrijpende teksten die Horace Andy op zijn meest recente plaat ten gehore brengt. Horace Andy, bijna zestig jaar oud en in het dagelijks leven bekend als Horace Hinds, is een ware dublegende en zijn nummer 'Skylarking' is één van de vetste dubtracks die er zijn. Serious Times is zijn nieuwste plaat en zoals op elke goede reggae/dub plaat komen onderwerpen voorbij zoals vooroordelen, liefde, oorlog en natuurlijk Jah. Maar het mooie van reggae/dub is , dat welke boodschap je ook brengt, het altijd heerlijk relaxt klinkt. Hoewel de muziek van Andy ook wel onder reggae wordt geschaard, mag de link met dub niet onbenoemd blijven. Dit is gelegen in het feit dat ook in de muziek van Andy veel gebruik wordt gemaakt van overgeproduceerde (instrument)geluiden, zware bassen en veel echo’s.

De plaat opent met de titeltrack. Je brein en lichaam gaan automatisch op chill-mode, maar Horace Andy brengt een boodschap over “These are serious times we’re living in. One mistake you’ll loose your life”. Gelukkig biedt Jah de oplossing, die wordt daar nog even extra voor geprezen in het nummer ‘So Real’. Een heel erg vette track. Het moet gezegd worden: van alle geloven op de wereld, weten de Rastafari het best hoe ze hun geloof in muziek moeten vertalen. ‘Crazy’ is een liefdesliedje, maar dan op zijn Jamaicaans. ‘False Witness’ klinkt opgetogen en vrolijk, de schijn bedriegt echter. Beste track van de plaat.

Serious Times bevat 15 tracks. Hoewel er niet veel diversiteit op de plaat te horen is, verveelt de plaat geen moment. Het is heerlijke muziek om op te chillen, te dansen, te lezen of eindeloze afstanden te overbruggen in de auto. Het ritme sleept je mee, de verhalen van Andy blijven boeien. Op de laatste track, ‘Cool It DUB’, laat Horace Andy horen dat hij ook een stevige portie dub kan produceren. Voor diegenen die onbekend zijn met het genre is het een prima kennismaking, voor de liefhebbers is het een stevige afsluiter van een heerlijke plaat.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Horace Andy Label:Groove Attack
III – Phantom Puercos

Phantom Puercos - IIIIn een tijd van MP3, streams en wat al niet meer, is het zo nu en dan een...