RECENSIE: Marcos Valle - Estática

Marcos Valle – Estatica
2010-09-14 Marcos Valle is zo’n artiest die, ondanks een carrière, reputatie en discografie waar de meeste bandjes enkel van dromen, het gros van de Nederlanders niks zal zeggen. De Braziliaanse zanger en producer word in zijn bossanova genre op handen gedragen. Hij heeft al enkele zeer succesvolle producties op zijn naam staan, waarvan ‘Summer samba (so nice)’ waarschijnlijk het bekendste is. Een nummer dat niemand kent, maar toch iedereen weet mee te neuriën.

Estatica is zijn meest recente plaat en reeds de 21e in zijn oeuvre. Net zoals bijna al zijn collega’s brengt ook Marcos zijn plaat uit op het flink aan de weg timmerende FarOut label. De plaat opent met ‘Vamos sambar’ welke een typische prettig in het gehoor liggende bossanova nummer is. Het pianogetingel wordt opgevuld met voorzichtig aanwezige blazers en weet een super relaxte sfeer te creëren.

Dit blijkt vervolgens een omschrijving die op elk nummer van Estatica toegepast kan worden. Het ene na het andere nummer lijkt weer hetzelfde typische bossa nova sfeertje te creëren. Zo nu en dan worden deze melodietjes opgevuld met mensen die zachtjes over de melodie heen zingen, wat weer afgewisseld wordt met uiteenlopende solo’s van de bandleden. Helaas durft Marcos Valle het geen enkel moment aan om een uitstapje naar een meer vernieuwende versie van de bossanova te maken.

Marcos Valle zal ongetwijfeld een genie in zijn genre zijn, maar door op Estatica de hele tijd in hetzelfde sfeertje te blijven hangen heeft hij een plaat gemaakt die voor de minder grote fans van het standaard bossa nova geluid totaal geen meerwaarde heeft. In het najaar komt er een grote Europese tour van Marcos Valle waarin hij het beste van zijn zestigjarige carrière ten gehore zal brengen, voor deze bezoekers is het hopen dat de avond zich concentreert op het meer baanbekendere gedeelte van zijn lange carrière.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Marcos Valle Label:Farout Recordings
Caitlin Rose – Own Side Now

Caitlin Rose - Own Side Now “The most exciting act in Nashville right now” titelde ‘The Independent On...