RECENSIE: Caitlin Rose - Own Side Now

Caitlin Rose – Own Side Now
2010-10-09 “The most exciting act in Nashville right now” titelde ‘The Independent On Sunday’. Als je weet dat Nashville de hoofdstad is van Tennessee en die op haar beurt de grootste kweekvijver voor country artiesten is, dan is dit een zeer gewaagde uitspraak. Men mag Caitlin Rose met andere woorden niet onderschatten. Eerder dit jaar bracht ze al haar eerste EP Dead Flowers uit en Own Side Now heeft ze een waardige opvolger weten te maken.

Wie door de media is gebrainwashed en bij het genre ‘country’ meteen aan Taylor Swift of Carrie Underwood denkt, zou zich bij het horen van deze plaat wel eens bedrogen kunnen voelen. De country die Caitlin Rose brengt heeft weinig weg van de poppy sound van voorgenoemde diva’s. Deze jonge deerne brengt rustigere country, met a capella stukjes die aan de muziek van de seventies doet denken.

‘For The Rabbits’ schreef Rose al toen ze slechts zestien was en toch is deze song het orgelpunt van deze plaat. De teksten zijn zeer gevat en de muziek aanstekelijk. Ook titeltrack ‘Own Side’ is zeker het luisteren waard. Alles steekt zeer eenvoudig in elkaar, wat duidelijk de sterkte van het hele album is. Rose zegt zelf afstand te willen nemen van al wat “Broadway bullshit” is.

Er zit ongetwijfeld enorm veel potentieel in deze jongedame, maar sommige ophemelingen in de pers zijn fel overdreven. Producer Mark Nevers heeft zich in het wereldje al meermaals bewezen en heeft met deze plaat alweer werk van hoog niveau afgeleverd.
Recensent:Stephaan Cloet Artiest:Caitlin Rose Label:Ada Global
Houses - End of Story

Houses - End of StoryEen van de mooiste momenten in het leven, is wanneer je een cd opzet van een...