RECENSIE: Banda Black Rio - Super Nova Samba Funk

Banda Black Rio
2011-07-21 Banda Black Rio beleefde in haar hoogtijdagen veel succes als de Braziliaanse tegenhanger van funk acts als Kool And The Gang. Na een pauze van ruim tien jaar brengt de groep wederom een album uit. Net zoals in de rest van de carrière van Banda Black Rio valt op Super Nova Samba Funk ook weer een mix van funk, samba en soul te horen.

De lange pauze heeft de groep duidelijk geen goed gedaan. Hun werk resulteert over het algemeen in weinigzeggende doorjengelende melodietjes. Nummers als ‘America Do Sul’ bevatten op het eerste gezicht alle ingrediënten voor een zomers Braziliaans nummer. Een stevige blazerssectie, goed klinkend houtblok en een relaxte rapper. Helaas worden de blazers nergens op volle kracht ingezet en is er een refrein bij gekozen dat veel te zeurderig klinkt. Ook, normaliter sterke, gastartiesten als Elza Soares en Cesar Camargo Mariano weten de nummers niet te redden. Zo klinkt het funky ‘Isabele’ ronduit vals. De drukke tonen jengelen allemaal tegen elkaar in en de gastzangers weten duidelijk geen raad met het ritme.

De enige momenten dat Super Nova Samba Funk even opleeft zijn tijdens de bijdragen van Flame Killer, GOD pt. 3 en Pyramon. Eerste twee zijn bekend van respectievelijk Mobb Deep en Blaq Mobb. Laatstgenoemde is een onbekende franse rapper. Hoe een Franstalige MC bij deze Braziliaanse gasten eindigt mag dan onduidelijk blijven, de relaxte raps van deze heren op ‘Back To The Project’ en ‘Paname’ passen veel beter bij de lome ritmes dan alle voorafgaande zangers en zangeressen.

De kleine groep sambafunk liefhebbers zullen zeker enige troost vinden in de release van Super Nova Samba Funk, voor de rest is het beter om dit project links te laten liggen. Naast twee aangename rapnummers en enkele mee te neuriën melodietjes valt er weinig te genieten. Het feit dat de heren van Banda Black Rio het woord “Super” op durven te nemen in hun albumtitel doet ook vermoeden dat de muzikanten lijden aan enige mate van zelfoverschatting.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Banda Black Rio Label:Farout Recordings
Into the Grey

Treatment - Into the GreyHet uit ons eigen landje afkomstige Treatment heeft het, om verder te...