RECENSIE: Nicola Conte - Viagem 3

Nicola Conte - Viagem 3
2011-05-06 Nicola Conte is een Italiaanse acid-jazz DJ en producent. Hij staat bekend om het vermengen van bossa nova en easy listening in de stijl van Italiaanse filmmuziek van de jaren zestig en zeventig. Daar voegt hij vaak nog een vleugje Indiase muziek aan toe. De single ‘Bossa Per Due’ van zijn debuutalbum Jet Sounds (2000) leverde hem een underground hit op. Conte houdt zich ook bezig met remixes en productiewerk voor andere artiesten. Om de muziek waar hij een passie voor heeft onder de aandacht te brengen kwam hij in 2008 met het compilatiealbum Viagem. Eén album volstond echter niet voor alle pareltjes die hij vond, daarom volgde een jaar later een tweede deel. Maar Conte zocht verder en vond nóg meer verloren schatten uit de periode 1963-1970. De subtitel zegt precies waar het over gaat; A Collection of 60s Bazilian Bossa Nova and Jazz Samba.

In de jaren zestig waren mengvormen van jazz met samba en bossa nova helemaal hot en vormde Brazilië het centrum van die sound. Hij noemt deze periode het hoogtepunt van de Braziliaanse muziek. Logisch dus dat hij daar zocht naar minder bekend, maar kwalitatief goed materiaal. Hij vond muziek van artiesten die in die periode geen volledige albums, maar EP’s hebben opgenomen. Daar gaf hij vervolgens zijn eigen ‘touch’ aan. Wanneer je dit album beluistert begrijp je niet hoe deze muziek in de vergetelheid is geraakt. De overheersende sound is een soort lounge/jazz die allesbehalve gedateerd klinkt. Op Viagem 3 zijn zowel instrumentele als gezongen stukken te horen. Soms zingt een vrouw, waarvan ‘Faz de Conta’ van Aizita, ‘Sem Fin’ van Marisa Barrosso of ‘Batucada Negro’ van Eliana Pittman de mooiste voorbeelden zijn. Andere songs worden lekker laid back gezongen door een man, zoals ‘Samba de Negro’ van Carlos Sodré, ‘Samba Tá Ficando Bon’ van Kazinho. Maar zang staat niet op de voorgrond in de Acid-jazz, alles staat in dienst van de de totale sfeer van de ontspannen muziek. Er zijn ook aantal instrumentale stukken op dit album te vinden, zoals het opzwepende ‘Temba em Do’ van Bossa Trio of het swingende ‘Copa 70’ van Brazil 40 Graus.

De kunst van een goede compilatie is het geheel maken van muziekstukken die eigenlijk los van elkaar staan. Nicola Conte is er opnieuw in geslaagd songs te vinden die echte zielsverwanten zijn en dezelfde sfeer ademen. De koning van de Italiaanse acid-jazz weet van los zand cement weten te maken. De timing is perfect, dit is muziek voor zomerse dagen.

Eerdere recensies van Nicola Conte:
- 07-04-2008: Viagem;
- 17-09-2009: Viagem 2.