RECENSIE: Nicola Conte - Viagem

Nicole Conte  presents VIAGEM 2
2009-09-17 Met VIAGEM 2 presenteert Farout recordings wederom een door de van Blue Note afkomstige dj Nicola Conte samengestelde verzamel cd. VIAGEM moet bijdragen aan het vieren van vijftig jaar Bossa Nova en probeert het beste van het beste van deze muziekstijl samen te vatten. Na deel een, ligt de focus nu op de jaren 1962-1970.

VIAGEM opent direct met het tenenkrommende ‘Nebulosa’ van Tenorio Jr. De instrumentals zijn heerlijk maar de vocalen zijn helaas te vals voor woorden. Beter wordt het met het daaropvolgend ‘Canto de Ossanha’ van Trio Maraya, deze groep weet als geen ander een snel en lekker in het gehoor liggend Bossanova nummer te maken.

Maar waar de eerste nummers nog de swingende Bossa Nova invloeden vertegenwoordigen, zie je dat naarmate de plaat vordert de muziek steeds meer richting de acidjazz gaat. Desondanks blijven bij de vocals de Braziliaanse invloeden duidelijk hoorbaar en dat tilt de kwaliteit van het gehele album net even wat omhoog. Zo is het op het eerste oog teveel naar gejengel neigende nummer ‘Pregonceito’ van Yvette nog best aangenaam door de Zuid Amerikaanse invloeden. En ook de afwisseling in de vocalen weet de cd net wat meer kleur te geven, zo is het onverwachte mannenkoortje in ‘Samba em blue’ net even wat anders dan alle andere fluisterend zingende vrouwen.

Met het verzamel album VIAGEM wou Farout recordings een overzicht van de Bozzanova en Jazzsamba muziek uit de jaren zestig te maken. Dat is waarschijnlijk best goed gelukt, maar kwalitatief en als geheel wil het album niet interessant worden. Voor de mensen die de Bossanova al fanatiek sinds de jaren 60 volgen zal VIAGEM best een aangename plaat zijn, maar als je er niet mee bekend bent is het ook zeker niet de moeite waarde om je er alsnog in te gaan verdiepen. Of je moet de plaatselijke Mexicaan runnen en nog op zoek zijn naar geschikte jengel muziekjes voor op de achtergrond.

Eerdere recensies van Nicola Conte:
- 07-04-2008: VIAGEM deel 1.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Nicola Conte Label:Farout Recordings