RECENSIE: Baskerville - Disco Biscuits

Baskerville – Disco Biscuits
2010-09-22 Het Haarlemse producersduo Baskerville was al bekend, voordat er echt een officiële cd uit was. Vorig jaar verscheen immers al Reloaded EP en begin dit jaar werd single ‘Ready to Blow’ door Radio 3FM aangegrepen om Baskerville tot ‘Serious Talent’ te bombarderen. En dit officiële debuut werd ook nog eens gelanceerd op Lowlands. Dit soort feitjes en ook aankondigingen van gastartiesten als Jacqueline Govaert, Pete Philly, Alex Krottje (Heist) en Bart van Liemt (The Sheer) zorgen voor een wel erg hoog verwachtingspatroon.

Een verwachtingspatroon die met verve waargemaakt wordt. Meer dan dat, want Disco Biscuits is een dijk van een plaat geworden. Het beukende openingsnummer ‘Pushing Around’ wordt door Heist-zanger Alex Krottje voortreffelijk naar hoogtes gestuwd en van single ‘Ready to Blow’ (met Ivo Maissan als zanger) krijg je niet snel genoeg. Baskerville weet genres op intelligente wijze te combineren, met elektro als basis. Briljant is ook ‘Fool for Love’, wat echt geweldig ingerapt wordt door E1 Ten (van Gotcha en Trackaddicts). Hoogtepunt is echter een Baskerville-only nummer, ‘Daybreak Delay’, met een funky elektro-beat die hárd gehoord mag worden. Minder aansprekend is helaas dan toch ‘Stick Together’, met Jacqueline Govaert. Niks ten nadele van Govaert, ze redt het nummer zelfs enigszins, maar het wil minder fonkelen ten opzichte van de rest.

Toch zijn de gasten prima gekozen. Baskerville laat hen juist in de spotlights treden, laat hen het beste uit zichzelf halen. De interesse in Heist zou zomaar aangewakkerd kunnen worden door de glansrol van Krottje in ‘Pushing Around’. Pete Philly krijgt een hiphop/electro-beat op een presenteerblaadje en die combinatie kan onmogelijk uitlopen op een teleurstelling. Baskerville zet er smerige (maar daardoor juist erg lekkere) electro onder, die doet denken aan het Belgische Magnus, maar ook aan Daft Punk. Dat Daft Punk komt vooral tot uiting in bijvoorbeeld ‘Pushing Around’, maar ook zeker in ‘Rocking Chair’ (met rapper / zanger E1 Ten), die een heerlijk einde van de cd inluidt, hoewel het echte einde –‘Our Racing Heart’- wat rustiger klinkt en ergens in het midden wellicht wat meer aandacht gekregen had. Bart van Liemt (The Sheer) is de zanger bij deze pop-track en vormt na het geweld van ‘Rocking Chair’ niet het einde dat deze cd verdient. Disco Biscuits haalt elf nummers lang een hoog niveau en maakt benieuwd hoe dit live zal gaan klinken.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Baskerville Label:Rough Trade Records
Barefoot Bluesband - Live

BareFoot Blues Band - Live at the ShackDe combinatie van vrouwen en bluesmuziek is er eentje die slechts in enkele...

Malle Pietje and the Bimbo’s – La Vida Vulva

Malle Pietje & The Bimbos - La Vida Vulva Malle Pietje And The Bimbo’s is de afgelopen jaren een veel geziene band op...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT