RECENSIE: Grizzly Adams - Hombre Grande

Grizzly Adams - Hombre Grande
2010-09-25 Grizzly Adams is een trio uit Utrecht, die is voortgekomen uit de formatie Boy Ler. "De liedjes van het album Hombre Grande zijn geschreven vanuit het perspectief van een man die alles verloor en er de ware liefde voor in de plaats vindt", aldus Grizzly Adams. Dit belooft dus veel melancholische en lyrische teksten.

Over de melancholie is niet gelogen. Opener 'Hello Dan', die herhaaldelijk hetzelfde piano deuntje heeft, laat inderdaad meteen horen wat de band bedoelt met melancholie in de liedjes. Zanger/gitarist Daniel Papen is goed bij stem en op het einde worden er zelfs wat strijkinstrumenten gespot. 'Waiting For' valt meer in de categorie Radiohead en de interessante instrumentale tussenstukken zorgen ervoor dat de aandacht van de luisteraar niet verslapt. Mooie luisterliedjes met teksten die de bandleden niet zomaar uit hun mouwen hebben geschud. Goed doordachte teksten, waar je absoluut even voor moeten zitten, anders is de kans groot dat je de boodschap mist.

Na drie nummers komt toch de hoop dat de muziek wat steviger wordt, want doordat het zo donker is, moet je erg je aandacht erbij houden (voor het geval je in slaap valt). Godzijdank had de band dit ook in de gaten, want hier vinden we 'Desire By Blue River', die inderdaad steviger is dan de voorgaande nummer en de zanger zingt niet meer eentonig. Wel moet er gezegd worden dat een samenzang in dit nummer geen ramp was geweest. Dat had voor meer variatie gezorgd.

Komen we bij titelsong 'Hombre Grande'. Een fluisterend overstaanbaar intro geeft dit nummer nu al een interessante wending. De zanger heeft veel melodieuze momenten in dit nummer, wat de aandacht beter vasthoudt. Telkens dezelfde zanglijn wordt na verloop van tijd nogal saai. Dit nummer is daarentegen niet saai. Rond drie munten volgt er een fijne gitaarsolo en er wordt eindelijk samenzang gehoord.

Er staan geen meezingers op dit album en geen dansbare nummers. Luisterliedjes met een melancholische uithoek. Het vrolijkste nummer (voor zover je het vrolijk mag nummer) is toch wel 'Floppy Chapel'. De donkere wolken verdwijnen even voor twee en een halve minuut. In afsluiter 'In Hell With Estelle' lijkt Daniel Papen alles wat hij in zich heeft uit te schreeuwen. Een nummer vol oprechte emotie. Er zouden meer van dit soort nummers op Hombre Grande moeten staan.

Grizzly Adams tourt momenteel met het reizend festival Popronde door Nederland. Mocht je benieuwd zijn geworden naar Grizzly Adams en deze Utrechtse formatie in je eigen stad willen aanschouwen, bekijk dan de data www.popronde.nl.
Recensent:Francis Pronk Artiest:Grizzly Adams Label:Dying Giraffe Recordings
Needle And The Pain Reaction – Stains

Needle And The Pain Reaction - StainsBands uit België bevinden zich doorgaans in een wat merkwaardige positive,...