RECENSIE: Fran Healy - Wreckorder

Fran Healy – Wreckorder
2010-10-31 Na zes studio albums en een compilatie-cd vond Fran Healy, zanger en songwriter van de Schotse band Travis, het tijd voor een persoonlijk uitstapje. Misschien om nieuwe inspiratie op te doen, misschien om zijn creativiteit meer ruimte te geven, of gewoon omdat hij opnieuw wilde beginnen. Hoe dan ook gunde de bandleden van Travis hem dit uitstapje.

Nog voordat Healy zijn eerste album af heeft, valt er al genoeg van zijn nieuwe werk te ontdekken. Naast de samples op zijn site, toert hij als voorprogramma van Keane door Amerika. Hierna brengt Healy op zijn Wreckord label het debuutalbum Wreckorder uit. Hierop bespeelt Fran Healy de instrumenten zoveel mogelijk zelf, maar werkt hij ook samen met gastmuzikanten.

Wreckorder (spreek uit als 'recorder') begint met 'In the Morning' dat veel spannender klinkt dan de titel doet vermoeden. De enigszins dreigende drums en strijkers begeleiden de iets overspannen stem van Healy. Dit pakt goed uit, behalve dat de meerstemmige uithalen in de zang niet echt fijn klinken. Gelukkig is dit op de rest van het album niet aan de orde. De meerstemmigheid in het laid back klinkende duet 'Sing me to Sleep' is veel beter. De stemmen van Healy en singer/songwriter Neko Case (zangeres van The New Pornographers) passen bijzonder goed bij elkaar. Naast Neko Case is er ook een bijdrage van Sir Paul McCartney. Op het treurige 'As It Comes' is Paul te horen als bassist, dit is zo subtiel dat je het pas hoort als je er op let. In ruil voor McCartney`s bijdrage besloot bewonderaar Healy (samen met zijn gezin) vegetarisch te worden. Naast deze gasten heeft violist Tom Hobden (Noah and the Whale) een ruim aandeel. Vooral zijn spel op 'Rocking Chair' is bepalend voor de Keltische sfeer die ontstaat.

Buiten het feit dat het werk op Wreckorder bij vlagen kleiner en intiemer is, blijft de vergelijking met Travis snel gemaakt. Neem bijvoorbeeld de melancholische single 'Buttercups', of 'Fly in the Ointment' dat duidelijk de sfeer van 'Why does it always rain on me' ademt. Dit maakt het echter geen slap aftreksel van eerder werk, want het is Fran Healy gelukt om met tien fraaie liedjes een uitgebalanceerd album te maken. Zijn debuutalbum bevat prima materiaal om je solo carrière goed te beginnen.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Fran Healy Label:Ada Global
The Storm – Black Luck

The Storm - Black LuckHet Europese antwoord op Paramore heet The Storm en komt uit Denemarken. De...