RECENSIE: The Storm - Black Luck

The Storm – Black Luck
2010-11-02 Het Europese antwoord op Paramore heet The Storm en komt uit Denemarken. De in 2006 opgerichte band bestaat vooralsnog uit twee personen: zangeres Pernille Rosendahl en gitarist Johan Wohlert. Net als Paramore speelt de band toegankelijk rock met popinvloeden. Stevig gitaarwerk, toegankelijke melodieën en de krachtige stem van Rosendahl zijn prima ingrediënten om een groot publiek aan te spreken. Het verschil met de populaire Amerikanen is dat bij The Storm het gitaarwerk over het algemeen steviger is, en de popinvloeden er daardoor iets minder bovenop liggen. Hier en daar komt de term metal zelfs in het vizier.

Het nieuwe album Black Luck is in Denemarken al een jaartje uit maar zal eind november wereldwijd gereleased worden. Er zijn goede redenen aan te voeren dat The Storm wel eens heel groot kan worden. Ten eerste ging het debuutalbum Where The Storm Meets The Ground al ruim 30.000 keer over de toonbank waardoor de band al enige bekendheid verwierf, en ten tweede zijn de meeste songs pakkend genoeg om er een hit mee te scoren. Het is een kwestie van de juiste promotie en de weg naar roem ligt open.

In een klein uur komen dertien nummers langs die allemaal goed in het gehoor liggen en kon het dus niet al te moeilijk zijn een single van de plaat te trekken. Als eerste is gekozen voor ‘Black Shot Eyes’. De keuze voor dit vrij stevige nummer heeft ongetwijfeld te maken met het feit Michael Poulsen van landgenoten Volbeat er op mee zingt. In dit nummer gaat de band net als in ‘Till The Day I die’ en ‘Dominos’ enigszins de kant van Lacuna Coil op. Opener ‘Wall Of Shame’ zou ook een prima single kandidaat kunnen zijn. Het nummer heeft een krachtig ritme en doet in de verte wel wat aan het hardere werk van Garbage denken. Een refrein dat direct in je kop blijft zitten maakt het nummer radiovriendelijk. ‘Honesty’ is springerig en is meer een punkrock nummer, maar past prima tussen de rest. Het titelnummer heeft wat lichte gothic invloeden waardoor ook die hoek afgedekt is. Het laatste nummer ‘Death & Dust’ heeft ook zeer veel hitpotentie en had ook een prima opener kunnen zijn.

De prettige stem van Pernille Rosendahl zorgt ervoor dat alles met overtuiging worden neergezet en de nummers zich stuk voor stuk in je brein nestelen. Zonder The Storm af te doen als een berekenende band die puur aan de verkoopcijfers denkt, kunnen de Denen enig commercieel inzicht niet ontzegd worden. Als het met dit album niet lukt moet er iets mis zijn met de promotie. Black Luck is goed genoeg om artistiek gezien geen uitverkoop te houden, maar tevens toegankelijk genoeg om een doorbraak te forceren. Voor liefhebbers van stevige rock met ballen is dit een aanrader.
Recensent:Jan Didden Artiest:The Storm Label:Spinefarm
Uriah Heep – Official Bootleg , Vol 2: Live in Budapest

Uriah Heep - Official Bootleg Vol. II: Live In Budapest Hungary 2010In de tijd dat er nog gespaard moest worden om een LP te kopen was het een...