RECENSIE: Star One - Victims Of The Modern Age

Star One – Victims Of The Modern Age
2010-11-02 Op het gebied van de progressieve rock staat Arjen Lucassen al jaren aan de top, zowel in Nederland als in het buitenland. De ex-Vengeance gitarist maakte vooral naam met Ayreon, dat inmiddels (voorlopig?) beëindigd is. Behalve Ayreon bestierde Arjen nog een paar nevenprojecten zoals Ambeon, Stream Of Passion, Guilt Machine en het succesvolle Star One. Alle projecten van Arjen hebben zo hun eigen invalshoek, al is alles wat Arjen doet onmiskenbaar naar de sympathieke gitarist te herleiden. Iets wat je ook een muzikale signatuur zou kunnen noemen.

Star One is weer nieuw leven ingeblazen en is het metalen geweten van Arjen. Na het therapeutische en diepgravende werk van Guilt Machine had Arjen zin om weer eens flink te knallen. Het resulteerde in Victims Of The Modern Age, het vervolg op het succesvolle Space Metal uit 2002. Voor dit tweede Star One album heeft Arjen weer dezelfde stemmen gevraagd als op het eerste album. Ook nu zijn (onder anderen) Damian Wilson, Russel Allen, Dan Swäno en Floor Jansen weer van de partij. Verder bestaat het album niet uit een afgerond concept, maar is elk nummer gebaseerd op een moderne science fiction film. De onderwerpen worden door de heren en dame prachtig ingezongen en de zanglijnen doen nog wel aan Ayreon denken, maar de ultraheavy begeleiding maakt het een echt metal album.

Na het intro barst ‘Digital Rain’ heftig galopperend los, waarbij het nummer in sommige stukjes nog de meeste herinneringen aan Ayreon oproept. Zeer mooi is het beestachtig zware en ritmisch zeer sterke ‘Human See, Human Do’, met een bijzonder sterke prestatie van drummer Ed Warby. De geweldige samenzang van de heren Allen en Wilson, de superzware grunt van Swäno en een paar fraaie keyboard- en gitaarsolo’s maken dit nummer één van de beste die Arjen ooit geschreven heeft. In ’24 Hours’ weer die geweldige samenzang van Allen en Wilson, waarbij Wilson de rustige stukken met zijn karakteristieke hoge stem voor zijn rekening neemt en Allen de krachtige refreinen meepakt. Prachtig! In het vlotte ‘Cassandra Complex’ horen we Floor Jansen in een sterke hoofdrol. Het nummer heeft een hoge meezingbaarheids factor. Afsluiter ‘It All Ends’ valt op door loodzware trage riffs waar elke doommetal band zicht niet voor zou schamen. Een ander prachtig hoogtepunt is het titelnummer, waarin een krachtig keyboard geluid het nummer beheerst en de strijd aangaat met de memorabele zanglijnen.

Het is te hopen dat Arjen zin heeft om met zijn Star One band dit album live te promoten, want deze plaat vraagt daar echt om. Het is een prachtig werkstuk en blijkbaar hebben de recente veranderingen in zijn privéleven Arjen de broodnodige inspiratie gegeven, nadat met Ayreon de rek er wat uit leek. Victims Of The Modern Age is één van de beste albums van zijn hand en een bijzonder krachtig vervolg op Space Metal.

Eerdere recensies van Arjen Lucassen:
- 16-06-2009: The Flame Within (Stream of Passion);
- 20-05-2008: Elected (Ayreon);