RECENSIE: Regina Spektor - Live in London

Regina Spektor- Live In London
2010-12-15 Op 4 december 2009 gaf Regina Spektor een optreden in het Londense HMV Hammersmith Apollo. Van die performance ligt nu de cd + dvd Live In London in de winkels. De beeld- en geluidsopnames van (een groot gedeelte van) de die avond gespeelde songs zijn an sich prima in orde, maar de ongetwijfeld meeslepende live-ervaring is eigenlijk slechts mondjesmaat aanwezig.

Met name de dvd heeft onder dit euvel te lijden. Regisseuse Adria Petty heeft namelijk flink zitten knippen in het beeldmateriaal en voegt tussen de tracks door regelmatig korte on-the-road en behind-the-scenes fragmenten toe. Leuk bedacht hier en daar, maar niet echt bevorderlijk voor de onderdompeling. De cd klinkt dan weer wel wat meer als één geheel, maar roept door een afwijkende volgorde de vraag op hoe dat concert er destijds nu werkelijk aan toe is gegaan. Hoe dan ook, met een groepje strijkers, een drummer en zelf de piano (en af en toe een keyboard en een gitaar) voor haar rekening nemend, worden de songs wel ‘gewoon’ zuiver, overtuigend en vol inlevingsvermogen gebracht.

De nadruk ligt vanzelfsprekend, maar voor ondergetekende iets te veel, op Spektor’s meest recente langspeler Far (2009). Hoewel tracks als ‘Folding Chair’, ‘The Calculation’, ‘Laughing With’, ‘Man Of A Thousand Faces’, ‘Machine’ en ‘Dance Anthem Of The 80’s’ aardig naar binnen schuiven, zijn het toch met name de klassiekers ‘Apres Moi’, ‘Ode To Divorce’, ‘Sailor Song’, ‘Us’, ‘Fidelity’, ‘Samson’ en ‘On The Radio’ (op dvd voorafgegaan door een stukje ‘November Rain’ van Guns n’ Roses) die voor het echte genieten zorgen. En dan doet het dus extra pijn te moeten constateren dat de klasbakken ‘Carbon Monoxide’, ‘Chemo Limo’, ‘The Flowers’, ‘Field Below’ en ‘Edit’ niet op de tracklist staan. Wel nog aanwezig: Het geinige gitaardeuntje ‘That Time’ en enkele verrassende non-album tracks.

Laat u ondanks bovengenoemde op- en aanmerkingen overigens vooral niet helemaal tegenhouden. Live In London maakt immers wel nog altijd goed duidelijk dat Regina Spektor een van de meest interessante singer-songwriters van de afgelopen tien jaar is. Een ultiem live-document is het echter niet.

Eerdere recensies van Regina Spektor:
- 20-07-2009: Far.
Recensent:Cyrille Bloemers Artiest:Regina Spektor Label:Warner