RECENSIE: Second 7 - Overdrive

Second7 – Overdrive
2010-12-24 Nog tijdens de halve finale van The Clash of the Titans 2007 hield Inumane het voor gezien. Na een heus afscheidsconcert maakte Dimitry de Vink (drums) en Rachid Reijers (gitaar/zang) een doorstart onder de naam Second7. De naam vond zijn oorsprong in het tweede leven na Inumane, maar ook in het getal 27. Dit verwijst natuurlijk naar het bekende verhaal van legendarische muzikanten die er op hun 27e de brui aan gaven. De heren zelf zijn de 27 al gepasseerd en met het aantrekken van een nieuwe gitarist en een bassist kan het Utrechtse Second7 voorlopig vooruit. In 2010 deed de nieuwe formatie wederom mee aan The Clash of the Titans en wisten ditmaal de finale te bereiken. Hoewel de competitie niet werd gewonnen, bracht men in mei van dit jaar wel hun debuutalbum Overdrive uit.

Overdrive is in eigen beheer uitgebracht, wat niet wil zeggen dat het alleen om de muziek gaat. De fraaie vormgeving van de cover doet niet onder voor die van de grotere bands. Het album wordt muzikaal gezien vooral gekenmerkt door no-nonsens rock die we kennen van bands als Creed. Overdrive opent met het stevige 'Ego Trip' waarbij de zang leunt op scheurende gitaarriffs en rockende drums. Op 'Drive' lijkt de sound meer op het laatste album van Placebo, waarbij opvalt dat de zang wat te kort komt. Bij de rustige songs 'Would' en 'Fading' komt de stem beter uit de verf, waardoor de composities beter tot hun recht komen. 'All or Nothing' doet sterk denken aan 30 Seconds to Mars en is door de spanningsbogen en het dynamische karakter een uitschieter op het album.

Second7 laat met Overdrive horen over voldoende potentie te beschikken. Hoewel de zang hier en daar beter zou kunnen, staat het album muzikaal als een huis. Er moet echter wel gewerkt worden aan de originaliteit, want hoewel de composities van songs als 'The Labyrinth' goed zijn, klinkt het album vaak te gemakkelijk. Vooral het ontbreken van een eigen sound is op een fraai klinkende plaat als Overdrive een groot gemis.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Second 7 Label:Eigen Beheer
Violent Demise – There’s No Kill Like Overkill

Violent Demise - There's No Kill Like OverkillWederom blijkt dat in Nederland enorm veel talent rondloopt. Het levende...